GDDKiA poinformowała o rozpoczęciu prac projektowych dotyczących poszerzenia autostradowej obwodnicy Krakowa od Balic do ulicy Kąpielowej. Firma musi przygotować pięć wariantów, a inwestycja będzie wymagała też przebudowy wszystkich węzłów i obiektów na trasie.
Na rozpoczęcie prac w terenie trzeba będzie poczekać jeszcze długo, ponieważ tak duży zakres inwestycji wymaga też bardzo rozbudowanej dokumentacji. Zgodnie z podpisaną umową, firma IVIA swoje zadanie musi wykonać w ciągu czterech lat, a koszt dokumentacji wyniesie ponad 7 mln zł.
W ciągu tych czterech lat projektanci muszą przygotować Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ), a następnie uzyskać decyzję środowiskową dla rozbudowy autostrady A4 o trzeci pas ruchu.
Projektowanie obejmie ponad 17-kilometrowy odcinek od Balic do ul. Kąpielowej, przy czym w przypadku jezdni w stronę Rzeszowa trzeba przygotować jedynie odcinek do węzła Kraków Południe, bo na dalszym odcinku prace już trwają. W ostatnim czasie na placu budowy widać już spore postępy:
Pięć wariantów, trzy przechodzą dalej
Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, projektanci muszą przygotować pięć wariantów rozbudowy autostrady:
- poszerzenie istniejących pasów ruchu,
- dobudowę drugiej jezdni,
- dobudowę obustronną pasów ruchu,
- dobudowę jednostronną pasów ruchu,
- odcinkowo nowy przebieg drogi.
Zadaniem wykonawcy będzie później przeprowadzenie spotkań z mieszkańcami, a później zarekomendowanie trzech wariantów do dalszych prac. – Przygotowana analiza wielokryterialna umożliwi wybór najkorzystniejszego wariantu do dalszych etapów przygotowania inwestycji – zapowiada Iwona Mikrut z małopolskiego oddziału dyrekcji.
O skali inwestycji świadczy m.in. to, że na potrzeby rozbudowy autostrady, niezależnie od przyjętej wersji, trzeba przebudować wszystkie obiekty inżynierskie i istniejące węzły.
Sprawa S7 też rusza z miejsca
To druga w ostatnich dniach ważna informacja przekazana przez GDDKiA w sprawie Krakowa i jego okolic. Pod koniec września dyrekcja zapowiedziała, że – choć czeka wciąż na wariant społeczny przebiegu drogi ekspresowej S7 pomiędzy Krakowem a Myślenicami – rozpoczyna już pozyskiwanie funduszy na ten cel, a kolejnym krokiem będzie również zamówienie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Więcej informacji tutaj: