News LoveKraków.pl

Tak będzie wyglądał parking przy nowohuckim przystanku

Przystanek Kraków Kościelniki, stan sprzed otwarcia. fot. PKP PLK

350-metrowa droga ze 140 miejscami postojowymi – to plan na parking przy nowym przystanku kolejowym Kraków Kościelniki. Inwestycja powstanie w ramach współpracy pomiędzy miastem a PKP PLK.

Przystanek kolejowy Kraków Kościelniki przy ul. Pysocice został otwarty w połowie grudnia. Podróż do Krakowa Głównego trwa ok. 23-24 minut, a w rozkładzie przewidziano 14 par pociągów. Lokalizacja tego przystanku od początku wywoływała dyskusje – krytyczne komentarze dotyczyły tego, że liczba okolicznych mieszkańców nie jest duża, a przesiadka dla kierowców wjeżdżających do Krakowa ul. Igołomską nie będzie wystarczająco atrakcyjna.

Jako jeden z argumentów za wyborem tego właśnie miejsca podawano możliwość budowy parkingu Park&Ride. Kolejarze porozumieli się z miastem w tej sprawie: założenie było takie, że miasto przekazuje na ten cel swoją działkę, a kolej finansuje i realizuje budowę. Późniejsze utrzymanie będzie już zadaniem miasta.

Umowa z wykonawcą parkingu została podpisana w lipcu ubiegłego roku, a firma ma łącznie 13 miesięcy na projekt i przeprowadzenie prac. Efekty powinniśmy więc zobaczyć jeszcze przed końcem wakacji. – Wykonawca obejmie wnioskiem o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRID) również budowę pętli autobusowej […] oraz infrastrukturę pieszą i przystankową w ciągu ul. Pysocice, za której realizację odpowiadać będzie Gmina Miejska Kraków – informowało miasto w październiku.

Po 10 miejsc

Przygotowania trwają. W ostatnim czasie projekt trafił do zaopiniowania w ramach procedury audytu rowerowego i dzięki temu można już zobaczyć, jak dokładnie ma wyglądać nowa infrastruktura.

Miejsca parkingowe zostaną w całości wyznaczone wzdłuż drogi poprowadzonej równolegle do torów i łączącej się z ul. Pysocice. Będą to miejsca prostopadłe, po obydwu stronach drogi. W większości pogrupowano je po dziesięć, a pomiędzy tymi dziesiątkami wyznaczono zielone miejsce na drzewo. Na miejscach postojowych ułożone będą ażurowe płyty wypełnione ziemią, z posianą trawą. Łącznie ma zostać posadzonych 21 klonów, do wycinki przeznaczono natomiast cztery grusze i śliwę.

Po obydwu stronach poprowadzono też chodniki, ciągi piesze mają się też pojawić na krótkim odcinku ul. Pysocice w najbliższym sąsiedztwie. Niestety, jak dotąd nie ma konkretnych deklaracji w sprawie budowy chodnika na dłuższych odcinkach, co ułatwiłoby mieszkańcom osiedla bezpieczne dotarcie do peronów. O sprawie pisaliśmy więcej tutaj:

Przystanki na pętli i przy ulicy

Nowa droga wzdłuż torów będzie mieć 350 m długości. Blisko jej końca, a więc na wysokości wejścia na przystanek kolejowy, ma też powstać pętla autobusowa.

Tuż obok wejścia na przystanek wyznaczono też siedem miejsc dla osób z niepełnosprawnościami, dwa stanowiska Kiss&Ride i dwa dla taksówek. Łącznie wszystkich tych miejsc będzie 140. Ustawione zostaną też dwie wiaty na rowery, w których łącznie zmieści się 20 jednośladów.

Co istotne, przystanki autobusowe z wiatami projektanci przewidzieli też na samej ul. Pysocice. Obecnie najbliższy przystanek Błonia Kościelnickie, na którym zatrzymują się linie 171 i 271, znajduje się po drugiej stronie torów, ok. 300 m dalej. W rejonie nowych przystanków powstanie też przejście dla pieszych.

Cała dokumentacja dostępna jest TUTAJ.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Nowa Huta