GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę newralgicznego, miechowskiego odcinka drogi S7. Wszystko wskazuje natomiast na to, że krakowski odcinek będzie gotowy nie w 2023, lecz w 2024 roku.
Podpisana dziś umowa dotyczy krótkiego, ale najbardziej opóźnionego ze względu na protesty mieszkańców odcinka trasy łączącej Kraków z województwem świętokrzyskim i dalej z Warszawą.
Konsorcjum Fabe Polska i „Sp” Sine Midas Stroy ma zaprojektować i wybudować ponad pięciokilometrowy odcinek Miechów-Szczepanowice, z obiektami inżynierskimi i całą infrastrukturą towarzyszącą. Na trasie powstanie m.in. pięć wiaduktów, z których jeden będzie też pełnił funkcję przejścia dla zwierząt.
Prace będą kosztować ponad 162 mln zł, a na ich wykonanie konsorcjum ma 36 miesięcy, przy czym miesiące zimowe nie wliczają się do okresu robót budowlanych. W praktyce oznacza to zakończenie prac w pierwszej połowie 2024 roku.
Szukają nowego wykonawcy
To nie będzie jednak jedyny fragment, którego nie uda się wykonać do końca 2023 roku. Jak informuje dyrektor małopolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Pałasiński, odcinek na terenie Krakowa również będzie gotowy prawdopodobnie dopiero w 2024 roku.
Przypomnijmy: w grudniu ubiegłego roku GDDKiA zerwała umowę z dotychczasowym wykonawcą, argumentując to faktem, że nie wywiązywał się ze swoich obowiązków, a postępy prac nie dawały szans na realizację inwestycji w terminie.
Obecnie GDDKiA szuka nowego wykonawcy. – Jest już ogłoszony przetarg, odpowiadamy na pytania poszczególnych oferentów. Zainteresowanie jest duże – stwierdza dyrektor Pałasiński. Otwarcie ofert było planowane na dziś, ale w związku z pytaniami firm GDDKiA przesunęła termin. Plan jest taki, by umowę podpisać w czerwcu, najpóźniej w lipcu.
Miejski odcinek z poślizgiem
Na przejazd z węzła Igołomska do Mistrzejowic krakowianie będą musieli jeszcze poczekać. – Odcinek Kraków-Widoma został terminowo podzielony na dwie części: miejską i pozamiejską. Część pozamiejska ma być gotowa w 2023 roku, część miejska w 2024. Jest ona dużo bardziej skomplikowana, łącznie z ogromnym węzłem Mistrzejowice – tłumaczy szef małopolskiej GDDKiA.
To w praktyce oznacza, że dopiero po zakończeniu budowy odcinka S7 Igołomska-Mistrzejowice domknięty zostanie ekspresowy ring wokół Krakowa. W piątek informowaliśmy o wydaniu kolejnej decyzji ZRID niezbędnej do budowy 5-kilometrowego odcinka północnej obwodnicy. Północna obwodnica ma być gotowa w 2023 roku.