Krok w stronę obwodnicy Liszek

Zdjęcie ilustracyjne fot. GDDKiA

Rozpoczęła się procedura wydania decyzji środowiskowej dla obwodnicy Liszek. O nowej drodze mówi się od 40 lat, choć propozycje jej przebiegu budzą wiele emocji.

Obecnie bardzo ruchliwa droga wojewódzka nr 780 przebiega przez środek Liszek, co wiąże się z dużymi uciążliwościami dla mieszkańców. Na co dzień muszą mierzyć się z hałasem, korkami, problemami z przedostaniem się na drugą stronę jezdni, dużym natężeniem ruchu – w tym ciężkich pojazdów. Dla wielu kierowców droga 780 jest atrakcyjną alternatywą dla płatnego odcinka autostrady A4.

Rozwiązaniem tego problemu ma być obwodnica, choć sprawa nie jest łatwa, ponieważ również propozycje jej przebiegu budzą kontrowersje wśród mieszkańców.

W lutym mieszkańcom zaprezentowano dotychczasowe efekty prac nad wielowariantową koncepcją przebiegu nowej drogi. Autorzy narysowali trzy propozycje, w tym jedną preferowaną, poprowadzoną przez północną część gminy. To 11 kilometrów jednojezdniowej drogi, z pasami ruchu po 3,5 m. Ten wariant ma się łączyć z ul. Olszanicką w Krakowie, zakłada też przebudowę fragmentu drogi wojewódzkiej nr 774 prowadzącej w stronę lotniska.

Wariant preferowany bez zmian

Ta wersja przebiegu już wcześniej była oprotestowywana m.in. przez mieszkańców Cholerzyna, przez tereny którego poprowadzona byłaby nowa droga. Jak można przeczytać w raporcie po lutowym spotkaniu, w reakcji na postulaty mieszkańców wprowadzane były drobne korekty, nie ma jednak zmian co do wyboru preferowanego wariantu.

Każda proponowana zmiana przebiegu obwodnicy może generować nowe konflikty wśród osób w bezpośrednim sąsiedztwie, dlatego wybór wariantu rekomendowanego przez jednostkę projektową został podjęty na podstawie kolejnych przybliżeń korytarzy oraz analiz wielokryterialnych ukazujących najważniejsze aspekty – przekonują autorzy raportu.

– Trasę przebiegu obwodnicy Liszek w wariancie rekomendowanym WIIa zaprojektowano w taki sposób, który najmniej ingeruje w zabudowę mieszkaniową i obszary rekreacyjne oraz najlepiej połączy się z przyszłymi inwestycjami takimi jak: Trasa Balicka czy przebudowa DW 774 – argumentują.

News will be here