News LoveKraków.pl

MPK rozpędza się na zakupach. Chce zamówić 200 autobusów

fot. Krzysztof Kalinowski

W ciągu kilku dni MPK już po raz trzeci otwiera oferty w przetargu na nowe autobusy dla Krakowa. Po 10 wodorowych i 32 elektrycznych tym razem szuka dostawców aż 200 autobusów spalinowych.

Tym razem nie chodzi o zakup, ale o dostawę w formie leasingu, na podstawie rozłożonych w czasie umów ramowych. Plany są zakrojone szeroko i obejmują różne typy autobusów:

  • do 90 sztuk standardowych autobusów o długości ok. 12 m,

  • do 10 autobusów przystosowanych do jazdy pozamiejskiej o długości ok. 12 m,

  • do 60 autobusów przegubowych o długości ok. 18 m,

  • do 30 autobusów MIDI o długości ok. 9 m,

  • do 10 autobusów MINI o długości ok. 7 m,

Teraz wiadomo już, że w każdej z tych kategorii wpłynęła przynajmniej jedna oferta. Małe autobusy chce dostarczyć Mercus PSQ, Scania zgłosiła ofertę autobusów standardowych i przegubowych, a Solaris zaproponował swoje pojazdy w każdej z kategorii poza 7-metrowymi busami.

Solaris tańszy od Scanii

W przypadku standardowych autobusów MPK zarezerwowało budżet na poziomie 247,2 mln zł. Solaris zaoferował kwotę 194 mln zł, oferta Scanii była droższa – 224,2 mln zł

Na autobusy tej samej długości, ale przeznaczone do jazdy na pozamiejskich trasach, MPK planuje wydać 27,5 mln zł, a jedyna oferta Solarisa jest na poziomie 22,2 mln zł.

Budżet na przegubowce określony był na poziomie 184,8 mln zł. Zmieścił się w nim Solaris, oferując 174,9 mln zł, a przekroczyła go Scania, z kwotą 219,2 mln zł.

Autobusy MIDI mają w przetargu zapisaną kwotę 67,4 mln zł, oferta Solarisa to 62,3 mln zł.

Najmniejsza kwota przypada natomiast autobusom MINI, na które MPK planowało wydać prawie 15 mln zł. Mercus PSQ zaoferował kwotę nieco ponad 13 mln zł brutto.

W każdej kategorii jest więc przynajmniej jedna oferta mieszcząca się w budżecie. Oprócz ceny, przy ocenie ofert będą brane pod uwagę także kryteria techniczne.

Pożegnanie z Euro 5

– Zamówienie nowych autobusów pozwoli na wycofanie z ruchu najstarszych autobusów spalinowych krakowskiego przewoźnika, w tym wszystkich z silnikami Euro 5. Jeżeli więc zamówienie zostanie zrealizowane to mieszkańców Krakowa będą przewozić tylko autobusy elektryczne, hybrydowe i wyposażone w najwyższą europejską normę silnika Euro 6 – zapowiadało MPK w październiku.

W praktyce proces pozbywania się autobusów z normą Euro 5 już jest w trakcie, a najbliższym krokiem w tym kierunku będzie dostawa 45 nowych autobusów – 37 solarisów i 8 autosanów. Mają one dotrzeć do Krakowa jeszcze w pierwszej połowie roku. Warto zauważyć, że zgodnie z aktualnymi wytycznymi będą to pierwsze autobusy MPK w jednolitych niebieskich barwach, takich samych jak pojazdy Mobilisu z nowego kontraktu.

– Te, które teraz odbieramy, zastąpią najstarsze solarisy i najstarsze autosany – zapowiada Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK. Prawdopodobnie bardziej niż na nowe autobusy pasażerowie czekają też na nowe tramwaje. Wciąż nie ma informacji o rozstrzygnięciu trzech przetargów, w których zamówionych ma zostać do 90 tramwajów różnych typów.

Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o elektromobilności, od przyszłego roku MPK nie będzie już mogło zamawiać autobusów spalinowych na miejskie trasy. Przewoźnik zastrzega jednak, że nie oznacza to rezygnacji z tradycyjnego napędu – m.in. ze względu na dużą liczbę obsługiwanych linii aglomeracyjnych. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj: