Budowa przystanku kolejowego na Prądniku Czerwonym ma zapewnione unijne dofinansowanie. Inwestycja powinna być gotowa w 2028 roku.
Przystanek powstanie u zbiegu ulic Powstańców, Meiera i Reduta oraz na przecięciu linii kolejowych nr 8 i 95. W projekcie założono budowę dwóch peronów zewnętrznych. Będą one wyposażone m.in. w zadaszenia, ławki i poręcze. Znajdą się na nich również tablice informacyjne, automat biletowy i gabloty, a także niezbędne elementy jak oświetlenie i nagłośnienie oraz monitoring. Do peronów będzie można dostać się dzięki zaplanowanym w zadaniu windom.
Projekt przewiduje również budowę dwóch parkingów typu Park & Ride: północnego oraz południowego, o łącznej liczbie ponad 200 stanowisk postojowych, w tym 14 miejsc zarezerwowanych dla niepełnosprawnych i 6 miejsc do ładowania pojazdów elektrycznych. Powstanie też trzeci parking – środkowy, z miejscami dla taksówek (4 miejsca) i stanowiskami Kiss & Ride (4 stanowiska). Przy przystanku przewidziano także budowę parkingów z miejscami postojowymi dla ok. 80 rowerów (40 stojaków).
Zadanie obejmuje także przebudowę układu drogowego. Nad liniami kolejowymi powstaną wiadukty oraz kładka dla pieszych i rowerów. Wybudowane zostaną chodniki i ścieżki pieszo-rowerowe. Zaplanowano także nasadzenia zieleni.
– Nowy przystanek oznacza większy dostęp do szybkiej i komfortowej podróży oraz możliwość przesiadki z samochodu na kolej, z korzyścią dla środowiska. Dążymy do tego, aby Małopolska była najlepiej skomunikowanym regionem w Polsce, a Kraków – najlepiej skomunikowaną stolicą województwa. Idziemy w dobrą stronę. Planujemy rozpoczęcie budowy w przyszłym roku, a zakończenie jej w 2028 roku – mówi wicemarszałek Łukasz Smółka.
Są pieniądze
Decyzją Zarządu Województwa Małopolskiego uzyskał dofinansowanie w wysokości 93,5 mln zł ze środków europejskich. Całość prac, czyli budowa przystanku, układu drogowego i parkingów będzie kosztowała ponad 135 mln zł.
O tym, że budowa przystanku otrzyma unijne środki, informowaliśmy w październiku ubiegłego roku. Zarząd Inwestycji Miejskich precyzował z kolei, że środki na wkład własny zostały zabezpieczone w prognozie finansowej na lata 2026-2028, w kwotach 12,8 mln zł, 17,1 mln zł i 12,8 mln zł