Trzy ronda, nowe odcinki dróg, przebudowa fragmentu ulicy Ciepłowniczej i skrzyżowania z ul. Nowohucką – to tylko część zmian drogowych planowanych w związku z budową nowego centrum handlowego w Czyżynach.
W drugiej połowie roku pomiędzy ulicami Nowohucką i Galicyjską wystartowała budowa dwóch parków handlowych Atut, w kolejnym etapie powstanie również centrum wyprzedażowe Designer Outlet Kraków. Ogromna inwestycja mocno wpłynie na funkcjonowanie tej części dzielnicy.
Zmiany będą dotyczyć też układu drogowego. Nowa sieć dróg będzie obsługiwać nie tylko samo centrum handlowe, ale stworzy też brakujące i od dawna oczekiwane połączenie pomiędzy ulicą Galicyjską i Nowohucką, poprzez ulice Skręconą i Ciepłowniczą.
W poniedziałek na stronie urzędu pojawiła się oficjalna informacja, że 21 stycznia została dla tej inwestycji wydana decyzja ZRID, wraz z nadaniem rygoru natychmiastowej wykonalności.
Autobusem na zakupy
Według dokumentów publikowanych w ramach audytów rowerowych, na samej ulicy Nowohuckiej nowością będzie przede wszystkim dodatkowy pas do skrętu w prawo dla kierowców jadących od strony mostu Nowohuckiego. Po obydwu stronach uzupełniona zostanie infrastruktura dla rowerzystów, w tym odcinki dróg dla rowerów i przejazdy obok istniejących przejść.
Tuż za wjazdem w ulicę Ciepłowniczą przewidziano przystanek autobusowy. Z kolei wyjazd w ulicę Nowohucką zaplanowano w taki sposób, by kierowcy mieli do dyspozycji dwa pasy do skrętu w lewo, w stronę mostu, oraz jeden wspólny do jazdy na wprost i w prawo. Ten fragment ulicy Ciepłowniczej zostanie znacząco rozbudowany. Od strony mostu przewidziano chodnik, natomiast od strony centrum handlowego – ciąg pieszo-rowerowy.
U zbiegu ulic Ciepłowniczej i Skręconej przewidziano standardowe skrzyżowanie, natomiast w trzech innych punktach projektanci zaplanowali jednopasowe ronda: jedno na ulicy Skręconej, a dwa kolejne już bezpośrednio przy wyjazdach z parkingu inwestycji.
Nie tylko do sklepów
Rondo na ul. Skręconej przewiduje możliwość budowy w przyszłości nowej drogi połączonej z ulicą Na Załęczu. Natomiast pomiędzy parą rond w pobliżu parkingu ma się pojawić para przystanków dla obydwu kierunków. Ciąg pieszo-rowerowy będzie doprowadzony do pierwszego z trzech rond, dalej rowerzyści pojadą w ruchu ogólnym.
Powstanie też nowy odcinek ul. Galicyjskiej, dzięki któremu nie będzie ona się już kończyć za terenem EXPO Kraków, ale zostanie przedłużona i połączona nową drogą z ulicą Skręconą. Dzięki temu dojazd do ulicy Galicyjskiej z ul. Nowohuckiej będzie możliwy nie tylko od ul. Centralnej, ale również od ul. Ciepłowniczej.
Jak informuje Zarząd Dróg Miasta Krakowa, umowa z inwestorem (na którego składa się kilka spółek) obejmuje łącznie cztery etapy budowy układu drogowego. Opisane powyżej zmiany to pierwszy i największy z czterech etapów. W kolejnych trzech powstaną proste odcinki dróg prostopadłych do ulicy Galicyjskiej, zgodnie z zapisami planu miejscowego.
Czy to pomoże?
– Naszym priorytetem od początku pracy nad projektem kompleksu handlowego było stworzenie takiego rozwiązania, które zagwarantuje nie tylko komfortowy dojazd do centrów handlowych, ale również zoptymalizuje cały układ komunikacyjny w okolicy – podkreślał w październiku Krzysztof Gaczorek prezes KG Group.
– Poświęciliśmy ogromną ilość pracy i zdecydowaliśmy się przeznaczyć znaczące środki na stworzenie takiego układu drogowego, który usprawni komunikację w okolicy budowanego kompleksu. Zależy nam na tym, żeby w pełni wykorzystać potencjał lokalizacji. Jesteśmy przekonani, że z ostatecznego efektu zadowoleni będą zarówno klienci dojeżdżający do naszego obiektu, odwiedzający znajdujące się po sąsiedzku EXPO Kraków, jak i mieszkańcy okolicznych osiedli – deklarował.