Po nieco ponad siedmiu miesiącach od zerwania umowy z poprzednim wykonawcą GDDKiA podpisała umowę na kontynuację budowy drogi ekspresowej S7 między Widomą a Krakowem. Nowością jest rozszerzenie zamówienia o przebudowę sporego fragmentu ul. Kocmyrzowskiej.
Krakowski odcinek drogi S7 nie miał szczęścia. W grudniu ubiegłego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowę z dotychczasowym wykonawcą, firmą Webuild (wcześniej Salini). Włosi zdążyli przygotować dokumenty, uzyskać decyzję ZRID i rozpocząć pierwsze prace, polegające np. na wycince drzew i wyburzeniu kolidujących obiektów. GDDKiA oceniła jednak, że postęp prac jest zbyt mały i nie ma perspektyw na ich przyspieszenie.
Ostatnie miesiące upłynęły więc na procedurze wyboru firmy, która dokończy zadanie. Co istotne, w międzyczasie w zakresie inwestycji nastąpiły zmiany. GDDKiA porozumiała się z miastem i dołączyła jako jeden z etapów również rozbudowę fragmentu ul. Kocmyrzowskiej do ul. Bukszpanowej, a więc włącznie z pętlą tramwajową. Ta część będzie finansowana nie z budżetu państwa, tylko miasta, a połączenie pozwala z jednej strony przyspieszyć realizację, a po drugie – uniknąć występujących wcześniej problemów z koordynacją obydwu zadań.
Gülermak rozwija skrzydła
W czwartek w siedzibie małopolskiej GDDKiA podpisana została umowa z nowym wykonawcą. Będzie nim polsko-tureckie konsorcjum Gülermak i Mosty Łódź. To samo konsorcjum buduje też północną obwodnicę Krakowa, a turecka firma, tym razem w konsorcjum z innym partnerem, przygotowuje budowę linii tramwajowej do Mistrzejowic.
Podpisane też zostało osobne porozumienie z miastem dotyczące ul. Kocmyrzowskiej.
Umowa na kontynuację projektowania i budowę #S7 #Widoma #Kraków do węzła #NowaHuta została podpisana oraz porozumienie z m. Kraków dotyczące przebudowy ul. Kocmyrzowskiej. @GDDKIA @MI_GOV_PL #FunduszeUE #Małopolska pic.twitter.com/M6nNWXgmCw
— GDDKIA Kraków (@GDDKiA_Krakow) July 15, 2021
Kluczowy odcinek
W ramach inwestycji powstanie droga ekspresowa o długości ok. 18,3 km z czterema węzłami drogowymi (Łuczyce, Raciborowice, Mistrzejowice, Grębałów). Zrealizowane zostaną obiekty inżynierskie, drogi dojazdowe i technologiczne, mury oporowe, przejazdy awaryjne oraz wjazdy awaryjne na drogę ekspresową. Przebudowane zostaną istniejące obiekty inżynierskie, sieć dróg (zjazdów, ulic), infrastruktura tramwajowa i kolejowa, sieć i urządzenia melioracyjne. Zbudowane lub przebudowane zostaną chodniki dla pieszych, ścieżki rowerowe, oświetlenie uliczne oraz infrastruktura techniczna.
Wszystkie prace wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie mają być ukończone w terminie nie dłuższym niż 25 miesięcy w przypadku odcinka poza granicami Krakowa, 31 miesięcy w przypadku odcinka „miejskiego” i 34 miesiące od daty podpisania umowy w przypadku przebudowy ul. Kocmyrzowskiej.