Karsany jednak zgodne z przepisami. Najmniejsze autobusy wróciły na linie

fot. Julia Ślósarczyk

Po około ośmiu miesiącach przerwy najmniejsze autobusy MPK marki Karsan znów mogą wozić pasażerów na regularnych liniach.

Małe, zwrotne, wyposażone we wszystkie udogodnienia standardowych autobusów, idealne do obsługi krótkich tras w miejscach, gdzie nie zmieści się większy pojazd – tak MPK zachwalało swój najnowszy nabytek w marcu ubiegłego roku, kiedy dwa Karsany wyjechały na ulice miasta:

Szybko jednak się okazało, że możliwości wykorzystania tych autobusów znacznie się zmniejszyły. Mogły obsługiwać linię Tele-Busa, ale nie mogły już wyjeżdżać na linie regularne, takie jak 176. To efekt decyzji Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego, która wynikała z niekorzystnej dla MPK interpretacji przepisów dotyczących tego rodzaju pojazdów, np. w sprawie minimalnej liczby drzwi.

– Pojawiła się kontrola, w wyniku której stwierdzono, że ten autobus nie może kursować ponieważ nie spełnia wymogów co do wyposażenia – mówi Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK.

Jak liczyć podwójne drzwi?

Decyzja została wydana w maju ubiegłego roku. MPK odwołało się od niej do Głównego Inspektora Transportu Drogowego i tam uzyskało pozytywne dla siebie rozstrzygnięcie.

Jak czytamy w odpowiedzi GITD na nasze pytania, według przepisów jako drzwi podwójne rozumie się drzwi zapewniające dwa dojścia lub odpowiadające takim dwóm dojściom. Podwójne drzwi główne należy liczyć jako dwoje drzwi, a podwójne lub wieloczłonowe okna jako dwa okna awaryjne. – Tym samym w niniejszej sprawie należało uznać, że poddany kontroli pojazd odpowiadał wymaganym warunkom technicznym w zakresie prawidłowego oznakowania lub wyposażenia pojazdu, przewidzianym dla danego rodzaju wykonywanego przewozu drogowego – stwierdza Biuro Informacji i Promocji GITD.

Co dalej?

Na razie Karsany pojawiają się tylko na linii 176, ale cała dyskusja dotyczy nie tylko tej linii. Po pierwsze, MPK kupując takie pojazdy chciało zapewnić sobie możliwość obsługi także innych problematycznych miejsc, do których nie dojedzie zwykły autobus. Po drugie, swego czasu Zarząd Transportu Publicznego zapowiedział uruchomienie linii autobusowej kursującej wewnątrz Plant, co byłoby możliwe tylko z użyciem najmniejszych pojazdów.

Stosunkowo niedawno na placu św. Ducha pojawił się nawet znak drogowy wyznaczający przystanek autobusowy. Został jednak zasłonięty. Jak dotąd, nie pojawiły się nowe informacje dotyczące uruchomienia takiego połączenia.

comments powered by Disqus