Ponad 67 lat temu krakowskie MPK uruchomiło usługi przewozu pasażerów taksówkami.
Dzisiaj być może trudno sobie to wyobrazić, ale w przeszłości, poza autobusami i tramwajami, w ramach usługi świadczonej przez krakowskiego przewoźnika można było podróżować także taksówką. Taką możliwość mieszkańcy Krakowa mieli przez ponad 35 lat, od 1956 roku.
W pierwszych latach funkcjonowania taksówek mieszkańcy mogli zamawiać przejazdy samochodami Warszawa M20. W późniejszym okresie do tej floty taksówek dołączyły także inne pojazdy takie jak Wołgi, Polonezy, Dacie, Fiaty i właśnie FSO 125p.
Do 1990
Po taksówki do MPK krakowianie dzwonili aż do listopada 1990 roku. Po tej dacie taksówki zostały wydzielone z MPK i w ramach odrębnego miejskiego przedsiębiorstwa były dostępne jeszcze przez kilka lat.
W pierwszych latach miejskie taksówki stacjonowały one przy ul. Konopnickiej w rejonie ronda Matecznego. Po kilkunastu latach znaleziono dla nich nowe miejsce – na os. Zielonym w Nowej Hucie. To właśnie stamtąd wyjechała ostatnia miejska taksówka.
Z dbałością o szczegóły
W maju 2021 roku MPK zaprezentowało zabytkowy samochód FSO 125p, który został odrestaurowany z dużą dbałością o szczegóły, tak aby przywrócić mu oryginalny wygląd, jaki miał w 1985 roku. Dotyczy to zarówno malowania, jak i wyposażenia wnętrza, w którym nie mogło zabraknąć m.in. taksometru.
Warto podkreślić, że to właśnie w kilkunastu taksówkach należących do MPK w styczniu 1990 roku zamontowano radiotelefony, co umożliwiło uruchomienie usługi „Radio Taxi”. Pojazdy MPK były jednymi z pierwszych w Krakowie, w których udało się to zrobić.
Podobnie jak w przypadku historycznych autobusów i tramwajów, zabytkowy FSO 125p ma przypominać mieszkańcom Krakowa o bogatej historii komunikacji miejskiej w Krakowie.