Poseł apeluje o przywrócenie linii autobusowej na lotnisko w Balicach

Wejście na budynku Kraków Airport fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Rafał Komarewicz, poseł Polski 2050, wystosował apel do prezydenta Krakowa, Aleksandra Miszalskiego, w sprawie przywrócenia zlikwidowanej linii autobusowej 208, która łączyła Dworzec Główny z lotniskiem w Balicach.

W swoim piśmie – opublikowanym w mediach społecznościowych – poseł podkreślał, że komunikacja miejska z lotniskiem jest istotnym elementem infrastruktury transportowej miasta.

Droższy pociąg niż autobus

W piśmie do prezydenta Komarewicz zaznaczył, że linia 208, choć kursowała rzadko, była jedynym bezpośrednim połączeniem z Dworca Głównego do lotniska. Jej likwidacja w 2022 roku pozostawiła pasażerów jedynie z opcją kolei, która jest trzykrotnie droższa (17 zł). Aktualnie kursuje linia 300, jednak jej trasa nie rekompensuje braku 208, gdyż zaczyna się na osiedlu Podwawelskim, a nie w okolicach dworca.

Mieszkańcy, według Komarewicza, skierowali w tej sprawie petycję, prosząc o ponowne uruchomienie linii 208. Poseł wskazał również, że zarówno władze Gminy Zabierzów, jak i przedstawiciele lotniska w Balicach deklarują chęć współfinansowania funkcjonowania linii, co czyni tę inicjatywę możliwą do zrealizowania.

Z prośbą do prezydenta

W mediach społecznościowych Komarewicz dodał: – Krakowianie oczekują transportu miejskiego na lotnisko! Kilka lat temu zlikwidowano linię 208, która przez lata stanowiła bezpośrednie połączenie między Dworcem Głównym a lotniskiem w Balicach.

Rafał Komarewicz liczy, że władze miasta rozważą tę kwestię i podejmą działania, które umożliwią przywrócenie połączenia komunikacji miejskiej z lotniskiem.

Niska frekwencja?

Likwidacja linii 208 w 2022 roku została uzasadniona przez władze Krakowa niską frekwencją pasażerów korzystających z tego połączenia. Linia kursowała stosunkowo rzadko – co godzinę – a jej wykorzystanie nie było wystarczające, by uzasadnić dalsze utrzymywanie takiego połączenia w świetle kosztów jego funkcjonowania. Dodatkowym argumentem było wprowadzenie alternatywy w postaci linii 300, która, zdaniem władz, miała obsługiwać podobne zapotrzebowanie, choć jej trasa była nieco inna, rozpoczynając się na osiedlu Podwawelskim, a nie w centrum miasta.

Dyrektor Zarządu Transportu Publicznego Łukasz Franek w listopadzie 2022 roku bronił nowego układu linii i podkreślał, że miasto musi podejmować decyzje biorąc pod uwagę dostępną liczbę autobusów i kierowców. – Na całej aglomeracji mamy wzrost pasażerów, dlatego między innymi próbujemy wstawić autobusy przegubowe na 301 i inne przykłady. W gminie Zabierzów jest podobnie. W szczycie porannym kursy 218, 228, 238, 268 i 278 są przeciążone. Z drugiej strony linią 208 wjeżdża o połowę mniej pasażerów – tłumaczy. Jak mówił, linia napełnia się bardziej na odcinku miejskim, ale jej głównym zadaniem jest obsługa aglomeracji.