Problem z nową ekspresówką. To ma być połączenie z planowaną S7 Kraków-Myślenice

Droga w Kleczy Dolnej fot. GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma problem ze znalezieniem firm, które chciałby przeprowadzić badania geologiczne w obszarze planowanej Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52 Bielsko-Biała – Głogoczów.

W zeszłym tygodniu pracownicy krakowskiego oddziału GDDKiA otworzyli oferty firm zainteresowanych przeprowadzeniem badań geologicznych. Przetarg został podzielony na sześć części, oferty zostały złożone tylko dla odcinka piątego (Jaroszowice – Kalwaria Zebrzydowska Wschód).

– Planujemy ponowne ogłoszenie przetargu na badania. O zakresie, szczegółach i podjętych decyzjach będziemy informować w późniejszym czasie – informuje Kacper Michna z GDDKiA.

Są zainteresowane firmy

Odcinek piąty (Jaroszowice – Kalwaria Wschód) to najdłuższy fragment wyodrębniony w tym przetargu. Ta część S52 pozwoli na ominięcie znanego powszechnie wiaduktu kolejowego w Kleczy Dolnej. – Zrobimy tu aż 1701 wierceń o długości niespełna 22,8 km oraz 657 sondowań. Wykonawca na przeprowadzenie prac będzie miał 10 miesięcy – informuje. Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 metrów. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.

W przetargu swoje oferty złożyli: MGGP o wartość ponad 27 mln zł oraz GTPRO o wartość blisko 23 mln zł. Na przeprowadzenie tych prac GDDKiA zarezerwowała ponad 13 mln zł.

– Wyniki badań posłużą do przygotowania szczegółowej dokumentacji inwestycji. W 2021 roku przeprowadziliśmy badania geofizyczne metodą elektrooporową i sejsmiczną. Metoda elektrooporowa wykorzystuje właściwość prądu elektrycznego, który przepływając przez dany materiał napotyka opór. Poszczególne struktury geologiczne stawiają różny opór, dzięki czemu badanie pozwala na poznanie budowy terenu. Podobne zjawisko wykorzystywane jest w badaniach sejsmicznych, w których wykorzystywana jest fala dźwiękowa. W zależności od budowy terenu rozchodzi się ona pod powierzchnią ziemi i odbija od struktur geologicznych na różny sposób. Te metody badań pozwalają poznać w pewnym przybliżeniu budowę geologiczną obszaru – tłumaczy Kacper Michna.

Beskidzka Droga Integracyjna

S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 - Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską - z drogą krajową nr 7 w Głogoczowie.

Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zostanie wybudowanych 12 nowych węzłów - Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.

Droga ekspresowa S52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki, od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Budowana Północna Obwodnica Krakowa będzie w przyszłości częścią S52.

Planowany termin ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa to czwarty kwartał 2025 roku.