Do końca listopada rowerzyści mieli zyskać trzy odcinki nowych dróg rowerowych w dzielnicy Zwierzyniec, w tym brakujący fragment przy klasztorze Norbertanek. Na efekty trzeba jednak będzie poczekać do przyszłego roku.
W planie są trzy fragmenty dróg dla rowerów: wzdłuż ul. Księcia Józefa od ul. Wioślarskiej (przy moście Zwierzynieckim) do Jodłowej, na brakującym odcinku tzw. obwodnicy Bielan (między ul. Mirowską i Księcia Józefa) oraz pomiędzy mostem Zwierzynieckim a klasztorem norbertanek na Salwatorze.
Ten ostatni odcinek wydaje się szczególnie istotny, ponieważ brakuje odpowiedniego połączenia pomiędzy istniejącą infrastrukturą w rejonie mostu Zwierzynieckiego a centrum miasta. Rowerzyści jadący w stronę ul. Kościuszki wybierają teraz pomiędzy wersją nielegalną a niebezpieczną.
Jest opóźnienie
W ostatnich dniach Zarząd Dróg Miasta Krakowa poinformował o postępach przygotowań do inwestycji. Wiadomo już, że w żadnym z tych trzech miejsc prace nie rozpoczną się w tym roku. Wszystkie odcinki mają powstać w przyszłym.
Najłatwiejsza wydaje się sytuacja odcinka wzdłuż obwodnicy Bielan, gdzie nie potrzeba zezwolenia, a wystarczy samo zgłoszenie. Kompletna dokumentacja ma być odebrana w tym roku – konieczne jest jeszcze pozyskanie uzgodnienia z Wód Polskich.
Opóźnienie na pozostałych dwóch odcinkach urzędnicy tłumaczą wydłużeniem procedury uzgodnień dla rozwiązań drogowych. W przypadku fragmentu wzdłuż ul. Księcia Józefa, część zaplanowanych prac wykona nie miasto, lecz inwestor budujący centrum handlowe w rejonie ul. Polnych Kwiatów.
Wzdłuż muru bulwarów
A co z fragmentem od mostu do klasztoru? Tu nie dowiadujemy się zbyt wiele, poza stwierdzeniem, że „w projekcie pojawia się mur oporowy, który pozwoli wybudować ją bez ingerencji w istniejący mur bulwarowy”. Na stronie inwestycje.krakow.pl można sprawdzić mapy planowanych zmian.
Z istniejącej drogi dla rowerów zjedziemy na ciąg pieszo-rowerowy zbudowany wzdłuż muru. Doprowadzi on aż do charakterystycznej bramy, należącej już do zabudowań klasztornych.
By to było możliwe, obecny chodnik, który ma szerokość ok. 2 metrów, zostanie poszerzony. To z kolei wymusza zmianę geometrii jezdni. Znikną istniejące tam teraz schody i pochylnie.
Z ciągu pieszo-rowerowego będzie można pójść pieszo dalej, pod wspomnianą bramą lub zjechać rowerem na jezdnię. Z kolei jadąc rowerem od strony centrum, wjedziemy na niego dzięki osobnemu pasowi do skrętu, pozwalającemu łatwo przedostać się na drugą stronę jezdni.