Alejka otoczy całe Błonia

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

O potrzebie poprowadzenia wygodnej alejki łączącej ulicę Piastowską z aleją Focha mówi się w Krakowie od lat. Dzięki temu rolkarze, biegacze czy rowerzyści mieliby możliwość okrążenia całych Błoń, co dziś jest utrudnione. Zarząd Zieleni Miejskiej przygotowuje właśnie koncepcję takiej inwestycji, która, co istotne, obejmuje też remont istniejących alejek wzdłuż alei Focha, alei 3 Maja i Piastowskiej.

To jedna z problematycznych miejskich inwestycji. O przymiarkach do niej informowaliśmy już kilkukrotnie, pisząc m.in. o planach budowy niewielkiego ronda na połączeniu ulic Piastowskiej i alei 3 Maja. Jak dotąd, nic z tych planów nie wyszło, ale sprawę przejął Zarząd Zieleni Miejskiej, który opiekuje się całymi Błoniami.

Teraz trwa przygotowywanie koncepcji przebudowy – i to nie tylko problematycznego odcinka od pętli tramwajowej na Cichym Kąciku do alei Focha, ale wokół całej miejskiej łąki. Ma ona polegać m.in. na wymianie nawierzchni, ujednoliceniu małej architektury wraz z oświetleniem, uporządkowaniu oznakowania i nasadzeniu drzew w szpalerach tam, gdzie ich brakuje.

Domkną alejkę

Największe zmiany obejmą odcinek wzdłuż Rudawy, gdzie obecna ścieżka ma zostać poszerzona aż do stopy wału przeciwpowodziowego. I to tam prace mają zostać przeprowadzone w pierwszej kolejności.

Natomiast na ulicy Piastowskiej, zgodnie zresztą z wcześniejszymi planami, miałby powstać odcinek ścieżki rowerowej, w miejscu obecnych miejsc parkingowych. Nawierzchnia zostanie tam podniesiona do wysokości obecnego chodnika, który oczywiście też zostanie przebudowany. Takie kroki wynikają m.in. z faktu, że Błonia są objęte ochroną konserwatorską i ingerencja w ich teren musi być ograniczona do minimum. Poszerzenie chodnika w stronę Błoń wiązałoby się też z wycinką całego szpaleru drzew.

Koniec chaosu

Przebudowa ma rozwiązać też problem samochodów wjeżdżających na alejkę w ciągu ulicy Na Błonie. Zezwolenie na dojazd do restauracji i obiektów klubu Juvenia wciąż jest tam nadużywane – choć ZIKiT próbował rozwiązać ten problem oznakowaniem, a wzdłuż alejki ustawiono donice uniemożliwiające parkowanie. Teraz projekt przewiduje montaż wysuwanego słupka od strony alei Focha, co pozwoli na wjazd tylko tym osobom, które faktycznie mają do tego prawo.

Wzdłuż całej alejki otaczającej Błonia zostanie docelowo zamontowanych 107 nowych koszy. Ławek będzie łącznie 96, z czego 62 z oparciem. Będą wyglądać tak jak ławki zamontowane niedawno wzdłuż alei Focha, które zostaną ponownie wykorzystane. Większość opraw oświetleniowych zostanie wymieniona na nowe – tu znów wzorcem będą te zamontowane od strony alei Focha. Wycinka drzew ma się ograniczyć do kilku sztuk, a w zamian zostaną posadzone nowe.

Kiedy prace?

– Domknięcie asfaltowej pętli wokół Błoń to wraz z wymianą asfaltu na Bulwarach Wiślanych główny postulat krakowskich środowisk rolkarskich – komentuje aktywista miejski Jakub Łoginow. – Projekt w obecnym kształcie jest w porządku, jednak rolkarze są zaniepokojeni pogłoskami o tym, że inwestycja może nie zostać zakończona w tym roku i znów skończy się na samej dokumentacji – zwraca uwagę.

Te informacje potwierdza wicedyrektor ZZM, Łukasz Pawlik. – W tym roku nie planujemy prac budowlanych – kwituje. Opisana w tekście koncepcja ma teraz zostać przekazana do uzgodnienia z konserwatorem zabytków, co też może jeszcze potrwać. – W pierwszej kolejności chcemy przebudować najbardziej pilny odcinek, a więc wzdłuż Rudawy. W tym roku będziemy mieć pozwolenie i chcemy to zrealizować w przyszłym roku, co już pozwoli zamknąć ring wokół Błoń – zapowiada.

Jak mówi, odcinek wzdłuż ulicy Piastowskiej może się okazać drogi, więc decyzje co do terminów będą podejmowane dopiero wtedy, kiedy będą znane kosztorysy. – Chcemy poprawić cały ciąg, bo liczba osób korzystających z niego jest bardzo duża. Ale dopiero zobaczymy, jak uda się to rozłożyć w latach.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Zwierzyniec