Drugie życie linii do Walcowni? Miasto planuje parking i węzeł przesiadkowy

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Zintegrowany węzeł przesiadkowy łączący przystanek kolejowy w Luboczy z pętlą tramwajową Walcownia oraz parking Park&Ride. Takie wstępne założenie miasto chce przekuć w wielowariantową koncepcję, na której przygotowanie właśnie rozpisało przetarg.

To ciągle wstępny etap przygotowań. W ramach opracowania koncepcji urzędnicy chcą uzyskać odpowiedzi na kluczowe pytania co do najkorzystniejszej lokalizacji przystanku kolejowego, sposobu bezkolizyjnego przekroczenia torów na ul. Blokowej czy najdogodniejszego dla pasażerów sposobu integracji różnych środków transportu.

Na nowy węzeł przesiadkowy ma się składać przystanek kolejowy Kraków Lubocza, zmodernizowana pętla Walcownia oraz parking Park&Ride. Oprócz tego projektant ma zaprojektować tunel lub estakadę pozwalającą bezkolizyjnie przekroczyć tory. Nowy obiekt może się znaleźć albo w ciągu ulicy Blokowej, albo w jej sąsiedztwie.

Dla wszystkich grup

Firma, która wygra przetarg, będzie musiała przedstawić trzy warianty proponowanych rozwiązań. Musi też pozostawić rezerwę pod rozbudowę linii kolejowej o kolejny tor. Istotne będzie maksymalne skrócenie dróg dojścia pomiędzy przystankiem kolejowym, pętlą tramwajową i parkingiem, ale także osiedlem czy cmentarzem Grębałów.

Perony przystanku mają mieć przynajmniej 200 m długości. Jedna z wersji powinna zakładać rozbudowę peronu na potrzeby dodatkowego toru. Docelowo mają się tam znaleźć trzy krawędzie peronowe.

Do węzła ma też doprowadzić droga rowerowa, połączona z głównymi trasami. Zarówno na przystanku kolejowym, jak i na pętli musi się znaleźć przynajmniej 30 zadaszonych miejsc na rowery.

Łatwy dojazd

Kolejny aspekt, który projektanci muszą wziąć pod uwagę, to dogodne połączenie z planowanym w sąsiedztwie węzłem drogi S7. Parking musi liczyć przynajmniej sto miejsc, ale z możliwością rozbudowy o kolejnych sto – czy to przez zachowanie rezerwy terenu, czy przez zaprojektowanie obiektu kubaturowego z opcją dobudowania kolejnego piętra. Wyznaczone będą miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, miejsca dla samochodów elektrycznych i stanowiska Kiss&Ride.

Torowisko tramwajowe na przebudowywanym odcinku ma być zielone. Na pętli mają się znaleźć dwa perony dla wysiadających i jeden dla wsiadających. Musi jednak pozostać miejsce na ewentualną rozbudowę w przyszłości. Co ważne, pętla musi zapewniać możliwość ominięcia stojących na niej składów.

Projektanci będą musieli wykonać wszystkie potrzebne analizy i pomiary oraz uzyskać opinie stosownych instytucji. Ich zadaniem będzie też przeprowadzenie konsultacji społecznych. Oferty można zgłaszać do 8 lutego.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Wzgórza Krzesławickie
comments powered by Disqus