Kraków kupuje pierwsze autobusy wodorowe. Nie zapłaci nic z własnej kieszeni

Autobus marki NesoBus fot. MPK

MPK kupuje 10 autobusów wodorowych – będą to pierwsze takie pojazdy kupione na własność, a nie wynajmowane na okres testów. Do przetargu zgłosiła się jedna firma, a zakup ma zostać sfinansowany w 100 procentach z unijnych środków.

Miejski przewoźnik przekazał w czwartek informację o otwarciu ofert w przetargu na dostawę 10 autobusów wodorowych. Stało się to dwa i pół roku po tym, jak w czerwcu 2022 roku pierwszy autobus z takim napędem wyjechał z zajezdni w Płaszowie, by wozić pasażerów.

W międzyczasie na ulicach miasta pojawiały się testowo pojazdy różnych marek – Solaris, Mercedes, Arthur Bus i Autosan, a w ostatnich dniach po raz pierwszy także polskiej marki NesoBus. I to właśnie autobus tej marki znalazł się w jedynej złożonej w przetargu ofercie. Firma PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy koszt jednego pojazdu marki NesoBus wyceniła na 2 938 849 zł netto.

Duży ruch w branży

Fakt, że tylko jedna firma zgłosiła się do przetargu, może być pewnym rozczarowaniem, biorąc pod uwagę wcześniejsze testy na ulicach Krakowa. Równocześnie nasze miasto – o ile oferta po sprawdzeniu zostanie zaakceptowana – będzie już kolejnym, na którego ulicach pojawią się pojazdy NesoBus.

W ostatnich tygodniach w tej dziedzinie w polskich miastach wiele się działo. Na początku grudnia podpisana została umowa na dostawę ośmiu NesoBusów, które będą jeździć po Katowicach i Tychach. Trzy pojazdy tej marki od końca grudnia wożą pasażerów w Koninie. W Sylwestra MPK w Lublinie ogłosiło wybór dostawcy 20 sztuk – w tym przypadku będzie to Arthur Bus.

Zakup 14 autobusów wodorowych planuje Rybnik, który ma już 20 takich pojazdów. 18 sztuk chciałyby zamówić władze Płocka, a 26 – władze Poznania, co oznacza podwojenie z naddatkiem dotychczasowej liczby.

Do 450 km na jednym tankowaniu

Autobusy wodorowe NesoBus będą mieć 12 m długości. – Wszystkie będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację i dostępne dla osób z ograniczoną mobilnością (wydzielona przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach i opiekunów jadących z dziecięcymi wózkami oraz platformy ułatwiające wsiadanie i wysiadanie osobom na wózkach). W pojazdach będzie działał nowoczesny system informacji pasażerskiej – tablice wyświetlające trasę przejazdu oraz głosowe zapowiedzi w środku i na zewnątrz. Warto podkreślić, że zaletą autobusów wodorowych jest przede wszystkim zasięg – nawet do 450 km na jednym tankowaniu – zapowiada MPK na Facebooku.

W całości dofinansowane

Autobusy wodorowe są, co oczywiste, znacznie droższe w zakupie niż pojazdy z tradycyjnym napędem. W tym przypadku MPK jest jednak w wygodnej pozycji, ponieważ zamówienie, o którym mowa, zostanie w 100 proc. sfinansowane ze środków przyznanych w ramach KPO. Co więcej, dokładnie tak samo ma być w przypadku zakupu 32 autobusów elektrycznych – otwarcie ofert w tym przetargu jest planowane na kolejny tydzień.

– MPK w Krakowie już teraz ma w swojej flocie 121 autobusów zeroemisyjnych, zasilanych energią elektryczną. Dostawy nowych autobusów sprawią, że liczba zeroemisyjnych autobusów wzrośnie do 163 – wylicza przewoźnik. Nie jest to bez znaczenia, ponieważ ogólnokrajowe przepisy stawiają coraz wyżej poprzeczkę w tej dziedzinie. Niedawno informowaliśmy o tym, że od stycznia 2026 roku MPK nie będzie już mogło zamawiać autobusów spalinowych z przeznaczeniem na miejskie trasy. Więcej na ten temat w artykule: