Torowisko pomiędzy jezdniami ul. Nowosądeckiej, dodatkowy tor na Wielickiej i połączenie między Kurdwanowem i Bieżanowem – tak w dużym skrócie mają wyglądać zmiany, jakie czekają skrzyżowanie ulic Wielickiej i Nowosądeckiej.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa jest w trakcie przygotowań do inwestycji, która może sporo zmienić, jeśli chodzi o komunikację tramwajową w rejonie Kurdwanowa i Bieżanowa. Chodzi o dobudowanie nowego odcinka torów tramwajowych, dzięki którym możliwy byłby przejazd z ulicy Nowosądeckiej w prawo, w stronę Bieżanowa, i odwrotnie. To oznaczałoby zupełnie nowe możliwości tworzenia połączeń tramwajowych, dawałoby też większą elastyczność przy tworzeniu tras objazdowych na czas awarii, wypadków czy remontów.
Na początku roku informowaliśmy o przedłużającym się wyborze projektanta, co ostatecznie zakończyło się sukcesem. Teraz na stronie Zarządu Transportu Publicznego można już zobaczyć, jak ma wyglądać po zmianach okolica skrzyżowania ulic Wielickiej i Nowosądeckiej.
Nowosądecka – torowisko między jezdniami
Nie chodzi bowiem tylko o dobudowanie brakującego fragmentu torów na zakręcie. Projektanci proponują, by torowisko na ul. Nowosądeckiej zostało przesunięte na pas pomiędzy jezdniami. Zmiana rozpoczęłaby się więc już w rejonie ul. Na Kozłówce: zniknąć ma obecny przejazd przez jezdnię, a tramwaje pojadą dalej na wprost. Z boku, w miejscu obecnego torowiska, projektanci przewidują zieleniec i drogę dla rowerów.
Tuż przed skrzyżowaniem mają powstać perony przystanków tramwajowych, po obydwu stronach torowiska. Z kolei przy jezdni ma powstać zatoka przystankowa dla autobusów. Układ pasów ruchu pozostanie bez zmian.
Wielicka – dodatkowy tor
Na ul. Wielickiej również trzeba przebudować spory odcinek torowiska. Zostanie ono lekko odsunięte od jezdni. Dzięki temu pomiędzy jezdnią a torowiskiem zmieści się nowy peron przystanku tramwajowo-autobusowego. Oznacza to przesunięcie całego przystanku „Bieżanowska” bliżej skrzyżowania z Nowosądecką.
Z kolei dla pasażerów tramwajów jadących od strony Podgórza nowością będzie dodatkowy tor przed skrzyżowaniem. Dzięki temu tramwaje jadące na wprost i skręcające nie będą się wzajemnie blokować.
W przyszłym roku pozwolenie
W projekcie przyszłorocznego budżetu budowa łącznika między Nowosądecką i Wielicką znalazła się wśród inwestycji, na które znajdą się pieniądze w ramach modernizacji torowisk tramwajowych. Na razie nie mówimy jednak jeszcze o budowie, a o przygotowaniu dokumentacji. Zarząd dróg zakłada, że w 2024 roku uzyska decyzję środowiskową i pozwolenie na budowę.