Stanisław Mazur o budowie metra: Mamy konkretne zainteresowanie dużych inwestorów

Tunel tramwajowy pod dworcem Głównym fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Pierwsza linia metra ma liczyć 26 kilometrów, a wyceniana jest na 13 miliardów złotych – mówił we wtorek wiceprezydent Krakowa Stanisław Mazur.

Stanisław Mazur, zastępca prezydenta Krakowa, we wtorkowej rozmowie z Radiem Kraków podkreślił, że projekt metra jest kluczowy dla przyszłości miasta. – Jeżeli chcemy, aby Kraków dalej się rozwijał i nie tonął w korkach, budowa metra jest absolutnie konieczna. To inwestycja w przyszłość miasta – zaznaczył.

Zainteresowanie Banku Światowego

Zastępca prezydenta Krakowa mówił, że projekt spotkał się z zainteresowaniem dużych inwestorów, w tym Banku Światowego. Polityk ocenia, że inwestorzy są gotowi zaangażować się w finansowanie i realizację tej skomplikowanej inwestycji. – Mamy konkretne rozmowy z dużymi inwestorami, w tym z Bankiem Światowym, którzy chcą wziąć udział w realizacji tego projektu – stwierdził.

Jednym z wyzwań, przed którymi stoi miasto, jest finansowanie projektu. Mazur jest zdania, że realizacja tej inwestycji nie może opierać się wyłącznie na funduszach miejskich. – Liczymy na wsparcie budżetu centralnego, jak również partnerów prywatnych – wyjaśnił. – Inwestycje w metro są częścią szerszej strategii rozwoju miasta, opartej na analizach ekspertów – powiedział Stanisław Mazur.

Przebieg

– Prowadzone są obecnie kluczowe analizy dotyczące ruchu pasażerskiego, które odegrają decydującą rolę w wyznaczeniu ostatecznego przebiegu linii metra. Równocześnie badane są aspekty finansowe, które pozwolą ocenić skutki ekonomiczne tej inwestycji w zależności od wyboru trasy – w którąkolwiek część Krakowa metro zostanie skierowane, jego wpływ na budżet miasta musi być dokładnie przeanalizowany – dodawał.

Prace nad przygotowaniami do budowy metra już się rozpoczęły. A miasto prowadzi interdyscyplinarne konsultacje z ekspertami. – Współpracujemy z ekspertami z krakowskich uczelni, aby dokładnie przeanalizować potrzeby miasta i opracować najlepszy plan rozwoju transportu – podkreślił Mazur.

Zdaniem Mazura, metro ma mieć nie tylko funkcję transportową. – Oprócz codziennej roli w transporcie, metro będzie miało także funkcję ochronną – może pełnić rolę schronu w nagłych przypadkach – dodał.

Jak najszybciej ruszyć z realizacją

Wiceprezydent zapewnił, że władze miasta robią wszystko, aby jak najszybciej ruszyć z realizacją inwestycji.