PKP PLK szukają wykonawcy prac na fragmencie linii kolejowej łączącej Kraków z Warszawą. Obejmą m.in. stacje Kraków Główny i Kraków Batowice, a pierwszych utrudnień należy się spodziewać od połowy roku.
Chodzi o odcinek linii nr 8 na odcinku Tunel – Kraków Główny. PKP Polskie Linie Kolejowe deklarują, że są na końcowym etapie przygotowań do prac remontowych.
Przetarg na wybór został ogłoszony jeszcze w styczniu. W międzyczasie w dokumentacji wprowadzono zmiany i obecnie, po przesunięciu terminów, PKP PLK czeka na oferty do końca marca. Wybrana firma będzie miała 15 miesięcy na zrealizowanie zadania, przy czym obejmuje ono nie tylko same roboty w terenie, ale też przygotowanie dokumentacji.
– W zakresie tego przedsięwzięcia jest wymiana fragmentów torów, naprawa przejazdów kolejowo-drogowych, prace przy sieci trakcyjnej i modernizacja kolejnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Celem inwestycji jest zwiększenie możliwości obsługi ruchu pociągów i poprawa dostępności stacji i przystanków dla podróżnych – wylicza Piotr Hamarnik z PLK.
Szersze plany
To część serii zmian na tej ważnej linii kolejowej. Prawie rok temu kolejarze podpisali umowę z Zakładami Automatyki Kombud SA, których zadaniem jest unowocześnienie systemu sterowania ruchem pomiędzy Batowicami a Miechowem. Prace, finansowane z KPO, będą polegać na instalacji nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym wraz z wymianą kabli i światłowodów.
– Nowy system pozwoli na zdalne sterowanie ruchem pociągów ze stacji Kraków Batowice stacjami Miechów, Słomniki, Niedźwiedź i Zastów. Wykonawca inwestycji wymieni również urządzenia sterujące na siedmiu przejazdach kolejowo-drogowych – tłumaczyła kolejowa spółka w komunikacie z kwietnia ubiegłego roku. Wszystko powinno być gotowe do połowy przyszłego roku.
Dodatkowo, w ramach rządowego programu, planowane są prace na przystanku w Szczepanowicach.
Co w Krakowie?
Część prac będzie też realizowana na krakowskim odcinku. – Przewidujemy remont peronów nr 4 i 5 na stacji Kraków Główny, który obejmie wymianę ścian peronowych i fragmentów nawierzchni. Dodatkowo na stacji kolejowej Kraków Batowice wykonamy modernizację peronu numer 1, wraz z dojściem do peronu numer 2. Dzięki temu z peronu będą mogły bez przeszkód korzystać osoby o ograniczonej możliwości poruszania się – zapowiada przedstawiciel PLK.
Dla pasażerów, oprócz perspektywy poprawy w przyszłości, będzie to oznaczało także utrudnienia w podróżowaniu. Kolejowa spółka deklaruje, że prace przygotowywane są w taki sposób, by były one jak najmniejsze, przyznaje jednak, że nie da się ich uniknąć. – Jesteśmy w trakcie spotkań z przewoźnikami i organizatorami transportu, by wypracować najlepsze możliwe rozwiązania dla podróżnych. Pierwsze istotne zmiany w rozkładzie jazdy zaplanowaliśmy na połowę bieżącego roku – zapowiada Piotr Hamarnik.