„Zakopianka”. Za 150 mln zł wykonają tunel i stworzą trzy kładki

fot. GDDKiA Kraków

150 mln złotych będzie kosztowała przebudowa układu drogowego na „zakopiance” w Libertowie.

Jak poinformował Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IBM-Podbeskidzie złożyło najkorzystniejszą ofertę na przebudowę układu drogowego na drodze krajowej nr 7 w Libertowie. Koszt prac to prawie 150 mln zł.

– W ramach tej inwestycji powstanie m.in. tunel pod zakopianką i trzy kładki dla pieszych. Główne cele inwestycji to poprawa bezpieczeństwa i zwiększenie przepustowości na „zakopiance” – mówi.

Informuje, że najkorzystniejszą ofertę wybrali spośród sześciu złożonych w przetargu. – Jedną z ofert musieliśmy odrzucić, ponieważ wykonawca nie przedstawił wyjaśnień dotyczących zaproponowanej rażąco niskiej ceny za realizację tej inwestycji. Pozostali oferenci mają 10 dni na złożenie ewentualnego odwołania. Jeżeli żadne nie zostanie złożone, to po przedstawieniu przez wykonawcę gwarancji należytego wykonania robót będziemy mogli podpisać umowę – zaznacza.

Kompleksowa przebudowa

W ramach inwestycji GDDKiA ma zlikwidować skrzyżowanie zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z drogi krajowej będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo.

– W zamian za to pod zakopianką wybudujemy tunel o długości 52 metrów, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Zostanie on zlokalizowany niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. W tunelu będzie też ciąg pieszo-rowerowy. W okolicy likwidowanego skrzyżowania zbudujemy kładkę, która zastąpi przejście dla pieszych – wylicza Michna.

Zostaną również zlikwidowane skręty w prawo z zakopianki, w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Nie będzie już możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7, a odcięte drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do zakopianki. Zamiast obecnego przejścia dla pieszych powstanie kładka.

Zmiany nie tylko na samej „zakopance”

Urzędnik dodaje, że „wzdłuż zakopianki zostanie poprawiona i uzupełniona sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na drogę krajową nr 7 w kierunku Krakowa i Myślenic”.

– Poszerzymy drogę łącznikową po wschodniej stronie trasy w Libertowie i przebudujemy wjazdy na posesje. Wybudujemy również dwa ronda. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod zakopianką. Poza dwiema wspomnianymi kładkami wybudujemy jeszcze trzecią, w okolicy obecnego przejścia w Libertowie przy skrzyżowaniu zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie – mówi.

W ramach inwestycji zostaną wybudowane także ekrany akustyczne, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie i dwa przepusty na potoku Olszynka na drogach dojazdowych.

Na realizację inwestycji wykonawca będzie miał 39 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca w czasie robót budowlanych).