Już nie tylko trzy linie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej będą mieć swoje oznaczenia z numerami. Małopolska wprowadza wraz z nowym rozkładem ujednolicony system również dla innych połączeń.
Województwo argumentuje, że dotychczasowe oznaczenia linii mogły być dla wielu osób nieczytelne. Nowy system ma natomiast uporządkować i uprościć sposób identyfikowania linii kolejowych w Małopolsce. – Oparty jest na prostych, rozpoznawalnych członach literowych i liczbowych, które jasno wskazują charakter i kierunek połączenia – czytamy w komunikacie.
Do zapamiętania są cztery oznaczenia:
- SKA – połączenia aglomeracyjne realizowane w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (np. SKA1, SKA2),
- K – połączenia wojewódzkie realizowane w ramach Małopolskiej Kolei Regionalnej (np. K3, K7),
- S – wybrane połączenia realizowane przez Koleje Śląskie
- M – połączenia w strefie transgranicznej, czyli przekraczające granicę państwa.
– Nowa numeracja umożliwia jednoznaczną identyfikację rodzaju połączenia – aglomeracyjnego, regionalnego lub transgranicznego – już na podstawie oznaczenia literowego. Rozwiązanie to porządkuje system linii, ogranicza ryzyko pomyłek i ułatwia podejmowanie decyzji dotyczących planowania trasy – przekonuje województwo.
Osobne oznaczenie otrzymują natomiast pociągi przyspieszone. W nazwie linii dodawana będzie litera P, co pozwoli odróżnić je od pociągów zatrzymujących się na wszystkich stacjach czy przystankach. Na przykład linie takie jak SKA3P czy K7P wskazują na kursy przyspieszone realizowane na trasach SKA3 i K7.
- SKA1 – Kraków Lotnisko/Krakow Airport – Kraków Główny/Main Station – Wieliczka Rynek Kopalnia/Salt Mine
- SKA2 – Sędziszów – Kraków Główny/Main Station – Skawina – Oświęcim
- K2 – Ostrowiec Świętokrzyski/Kielce/Sędziszów – Kraków Główny/Main Station
- K22 – Katowice – Olkusz – Tunel – Kielce
- SKA3 – Tarnów – Kraków Główny/Main Station – Trzebinia – Oświęcim
- K3 – Katowice – Trzebinia – Kraków Główny/Main Station – Tarnów – Rzeszów
- S3 – Katowice – Trzebinia – Kraków Główny/Main Station – Kraków Płaszów
- S31 – Katowice – Oświęcim
- K32 – Kraków Główny/Main Station – Trzebinia – Oświęcim – Czechowice Dziedzice
- K33 – Kraków Główny/Main Station – (Jaworzno Szczakowa) – Olkusz – Wolbrom
- S34 – Kraków Główny/Main Station – Częstochowa
- K5 – Kraków Główny/Main Station – Skawina – Sucha Beskidzka – Zakopane (wraz z odcinkiem Chabówka – Rabka-Zdrój)
- K51 – Sucha Beskidzka – Żywiec
- S51 – Katowice – Bielsko-Biała – Wadowice – Zakopane
- S52 – Kraków Główny/Main Station – Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Wadowice – Bielsko-Biała
- K63 – Kraków Główny/Main Station – Kraków Nowa Huta – Podłęże
- K7 – Kraków Główny/Main Station – Tarnów – Nowy Sącz – Krynica-Zdrój
- K71 – Jasło – Gorlice Zagórzany/Gorlice – Stróże
- M7 – Muszyna – Plaveč (Poprad-Tatry)
Zmiany od połowy czerwca
Zmiany mają wejść w życie wraz z nowym rozkładem jazdy na kolei, a więc od 15 czerwca. Nowe oznaczenia będą uwzględnione we wszystkich istotnych dla pasażera źródłach informacji – w pociągach, w drukowanych rozkładach czy broszurach, na stronach internetowych przewoźników i w aplikacjach.
System jest tak ułożony, by mógł być rozbudowywany i uwzględniać planowane w przyszłości trasy.
Przygotowany został także graficzny schemat linii z nowymi oznaczeniami.
Od czerwca nowy przystanek
Jak już informowaliśmy, czerwcowa zmiana rozkładu przyniesie pasażerom w Małopolsce kilka innych zmian. Największą jest otwarcie nowego przystanku w Pisarach: