Firma Gülermak, która buduje krakowski odcinek drogi S7, pokazała już mapy przebudowy ulicy Kocmyrzowskiej. Poza znacznym poszerzeniem całej drogi, największe zmiany będzie można zobaczyć w miejscu obecnej pętli tramwajowej.
Przebudowa fragmentu ulicy Kocmyrzowskiej, po wielu perypetiach, stała się częścią prowadzonej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad budowy odcinka drogi ekspresowej S7 między węzłem Nowa Huta a Widomą. Zajmie się tym więc firma Gülermak – ta sama, która buduje również północną obwodnicę miasta, a w połowie roku chce rozpocząć budowę linii tramwajowej do Mistrzejowic.
Ulica Kocmyrzowska w naturalny sposób pozostaje w cieniu ogromnej państwowej inwestycji, ale w ostatnich dniach pozwoliła o sobie przypomnieć: na stronie Zarządu Transportu Publicznego, w ramach audytu rowerowego, zamieszczone zostały plany przebudowy.
Dwa pasy, zmiany na skrzyżowaniach
Ulica, co zapowiadano od początku, ma mieć po dwa pasy do jazdy na wprost, z pasem zieleni pomiędzy jezdniami. Po drodze pojawiają się też odcinki trzeciego pasa przeznaczonego do skrętu. Wzdłuż trasy, głównie po północnej stronie, planowane są ekrany akustyczne, o wysokości 3,5 lub 5,5 m.
Od skrzyżowania z ul. Darwina do pętli projekt przewiduje drogi dla rowerów po obydwu stronach ulicy i przejazdy rowerowe przy wszystkich przejściach. Narożny budynek przy skrzyżowaniu Kocmyrzowskiej i Darwina jest przeznaczony do rozbiórki, a ul. Darwina oraz Poległych w Krzesławicach przy skrzyżowaniu mają mieć o jeden pas więcej.
Przystanek tramwajowy „Jarzębiny” zostanie nieco przesunięty, znajdzie się dokładnie na wysokości skrzyżowania. Natomiast kierowcy nie będą tam mieć możliwości skrętu w lewo z Kocmyrzowskiej w ul. Jarzębiny ani z ul. Jarzębiny w Kocmyrzowską. Trzeba będzie zawrócić na najbliższym skrzyżowaniu.
Nowa pętla
Nowa pętla tramwajowa w niczym nie będzie przypominać dotychczasowej. Nie chodzi tylko o to, że zajmie łącznie znacznie większą powierzchnię, a stojące tam obecnie budynki trzeba będzie rozebrać.
Projekt przewiduje dwa perony dla wysiadających i dwa dla wsiadających. Wewnątrz pętli tramwajowej ma powstać pętla autobusowa z czterema peronami. Poprowadzi do niej zupełnie nowy układ drogowy, który będzie również połączony z przedłużoną ul. Bukszpanową. Terminal ma być zadaszony.
Według wcześniejszych zapowiedzi, przebudowa ul. Kocmyrzowskiej, jako ostatni element budowy odcinka S7, ma się zakończyć w 2024 roku.