Coraz bliżej jest moment, w którym budowa linii do Mistrzejowic wymusi duże utrudnienia na skrzyżowaniu ulic Mogilskiej, Meissnera, Lema i al. Jana Pawła II. Urzędnicy zdecydowali się na „wariant letni”.
O potrzebie wyłączenia na kilka miesięcy ruchu tramwajowego na tym skrzyżowaniu informowaliśmy w połowie stycznia. Wykonawca musi tam połączyć nowo budowane torowisko do Mistrzejowic z istniejącą linią biegnącą wzdłuż ul. Mogilskiej i al. Jana Pawła II. W praktyce jest to gruntowna przebudowa całego skrzyżowania, wraz z podziemnymi instalacjami. Torowisko na całej tarczy skrzyżowania ma zostać ułożone z wielkogabarytowych płyt, dzięki czemu ma być trwalsze i służyć dłużej bez konieczności prowadzenia napraw. Wszystko zostanie przygotowane w taki sposób, by w przyszłości można było poprowadzić tory wzdłuż ul. Lema:
Jeszcze w styczniu niewiele było wiadomo o możliwych terminach wprowadzenia największych utrudnień w ruchu. Podczas ostatniej rady budowy pojawiła się już jednak oficjalnie informacja o tym, że zdecydowano się na wersję z wcześniejszym przeprowadzeniem prac. – Były brane pod uwagę dwa warianty, letni i zimowy. Po wielu spotkaniach, po uwzględnieniu innych inwestycji, jakie miasto w tym czasie będzie prowadzić, zapadła decyzja, że prace będą prowadzone w wariancie letnim – mówił dyrektor projektu Zbigniew Rapciak.
Most Grunwaldzki i węzeł przy Plantach
Te inne inwestycje, o których tu mowa, to przede wszystkim remont mostu Grunwaldzkiego, który ma się rozpocząć na początku maja i spowoduje znaczne utrudnienia, przede wszystkim w ruchu tramwajowym. Tramwaje przez ok. sześć miesięcy nie przejadą tam na drugą stronę Wisły, co oznacza, że większość ruchu trzeba będzie skierować na trasę objazdową przez ul. Wadowicką i Kalwaryjską.
Po drugie, prace planowane są też w rejonie Plant: najpierw, od marca do czerwca wymieniane będą tory na ul. Franciszkańskiej, a po zakończeniu tych prac rozpocznie się przebudowa węzła przy Collegium Novum, która potrwa do początku kolejnego roku. W efekcie prace na Mogilskiej i tak pokryją się z tymi utrudnieniami – ma się to jednak stać w okresie, kiedy ruch w mieście jest mniejszy, a nie w trudniejszym okresie po rozpoczęciu roku akademickiego.
Nie tylko tramwaje
Zanim wykonawca wkroczy na tarczę skrzyżowania, będzie prowadził prace w jego sąsiedztwie. Roboty na skrzyżowaniu mają być prowadzone od maja do września i będą podzielone na różne etapy. Najtrudniejszy etap, związany z wyłączeniem ruchu tramwajowego, jest planowany na wakacje.
Utrudnienia nie ominą też kierowców. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, przejezdność na ciągu między centrum a Nową Hutą zostanie utrzymana, przy czym ruch będzie przekładany na jedną z jezdni, w zależności od etapu prac. W pierwszej kolejności wykonawca chciałby skierować samochody na jezdnię południową (od strony ul. Lema), by wykonać całe połączenie z ul. Meissnera. Przez pewien czas nie będzie możliwości przejazdu na wprost pomiędzy ulicami Lema i Meissnera.
Równolegle do prac przy budowie linii do Mistrzejowic swoje prace w tej części miasta przeprowadzi też wówczas MPEC, by wykorzystać okres zmian w organizacji ruchu.