W ostatnim czasie ZIKiT ogłosił, że zamierza wydłużyć linię 502 z Cracovii do nowej pętli znajdującej się przy Centrum Kongresowym. I może to nietypowe, ale stanowczo sprzeciwiam się tej zmianie i to z kilku powodów.
Po pierwsze, 502 to jedna z podstawowych linii łączących Nową Hutę z centrum Krakowa – dla takiej linii bardzo ważna jest punktualność. Skierowanie jej aleją Krasińskiego i ulicą Konopnickiej spowoduje spadek punktualności – korki na Konopnickiej i moście Dębnickim to codzienność.
Po drugie, ze zmiany tej skorzysta niewielka grupa pasażerów. Jeszcze rok temu na podobnej trasie kursowały linie 124 i 424 i na końcowym odcinku (Cracovia-rondo Grunwaldzkie) jeździły mizernie napełnione. Dziś ZIKiT chce przywrócić obsługę tego połączenia linią 502 o podobnej trasie, która dodatkowo wykonuje znacznie więcej kursów i większym taborem. Krótkie autobusy kursujące co 12 minut jeździły puste, więc co gdy skieruje się tam przegubowce co 7-8 minut.
Trzecim powodem, dla którego linia 502 nie powinna zmieniać swojej trasy, są względy finansowe. Obecnie wiele linii w mieście wymaga wzmocnienia, choćby pojedynczymi kursami, na co nie ma funduszy, a jednocześnie lekką ręką wydaje się mnóstwo pieniędzy na niepotrzebne przedłużenie linii 502.
Która linia w zamian jako pierwsza powinna dostać wzmocnienia? Otóż... 502. Jak to możliwe, że główna linia łącząca Nową Hutę z centrum Krakowa jeździ od godziny 19:00 tylko co 20 minut, a w weekendy już nawet co 30? Kilka lat temu popularne było hasło "czy ciemno, czy jasno – w 502 zawsze ciasno". Niestety, do dziś niewiele się zmieniło. Skoro organizator transportu znalazł dodatkowe fundusze na tę linię, to powinny one w pierwszej kolejności być przeznaczone na zwiększenie ilości kursów, szczególnie w wieczory i w weekendy, gdzie przez cały dzień powinien być przynajmniej jeden kurs na godzinę więcej. Z całą pewnością przysłuży się to wszystkim pasażerom bardziej niż wydłużenie tej linii do ronda Grunwaldzkiego.
Załączam też poglądowy rozkład 502, według którego mogłaby kursować ta linia, gdyby pieniądze potrzebne na jej wydłużenie do Centrum Kongresowego przeznaczyć na zwiększenie ilości kursów.
Tomasz Powęzka
Tomasz Powęzka
