Nowohuckie torowisko będzie równe, ale mniej zielone

Torowisko na ul. Ptaszyckiego fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Projektanci przygotowują na zlecenie miasta dokumenty potrzebne do przebudowy torowiska wzdłuż al. Jana Pawła II i ul. Ptaszyckiego. Wiadomo już, co ma się zmienić względem dotychczasowego stanu.

Chodzi o znajdujące się w bardzo złym stanie torowisko pomiędzy placem Centralnym a przystankiem Bardosa, a więc na prawie dwukilometrowym odcinku. Tramwaje muszą tam jechać z bardzo niską prędkością, nie można tam też skierować tramwajów niskopodłogowych. Już sama zmiana tego stanu rzeczy będzie rewolucją. Skorygowane łuki i długie proste odcinki mają zapewnić szybki przejazd tramwajów. Co jeszcze się zmieni? Na miejskiej stronie można już zobaczyć dokładne plany (kliknij TUTAJ).

Węższe pasy przy przejściach

Przebudowywany odcinek rozpoczyna się tuż za przystankiem przy placu Centralnym (gdzie tory przejdą tylko regulację).

Na wysokości przejść dla pieszych przewidziano miejscowe zawężenia jezdni – pasy będą mieć w tym miejscu po 3,25 m szerokości. Dzięki temu nieco szersze będą miejsca, w których piesi czy rowerzyści będą oczekiwać na zielone światło. Miejscami dzięki temu zabiegowi uda się też wygospodarować więcej miejsca na perony przystankowe.

Przystanki „os. Na Skarpie” i „Klasztorna” pozostaną w dotychczasowych miejscach. Do skrzyżowania z ul. Bulwarową, za wyjątkiem peronów przystankowych, skrzyżowań czy przejazdów, tramwaje pojadą po zielonym torowisku. Dalej projektanci przewidują klasyczne torowisko na podkładach, wysypane tłuczniem. Pasy zieleni będą więc tylko po bokach, a nie na całej szerokości.

Nowe światła

Piesi z pewnością ucieszą się z nowej sygnalizacji świetlnej, którą zaplanowano na skrzyżowaniu z ul. Daniłowskiego. Również w tym miejscu przewidziane zostały zwężenia pasów ruchu przed przejściami dla pieszych do 3,25 m.

Bez sygnalizacji pozostanie przejście zlokalizowane w połowie drogi między przystankami „Klasztorna” i „Suche Stawy”, mimo iż piesi muszą tu przejść przez jezdnie z dwoma pasami ruchu.

Zmiany przy Hutniku

Najwięcej zmieni się na wysokości stadionu Hutnika. Zmodyfikowany zostanie układ „nawrotek” – zostaną one przesunięte o kilkadziesiąt metrów w stronę placu Centralnego i będą przypisane dla jednego kierunku jazdy. Na jezdniach w obydwie strony powstaną w tym miejscu wydzielone pasy do zawracania.

Przystanek tramwajowy „Suche Stawy” (w obydwu kierunkach) zostanie natomiast przesunięty w stronę kopca Wandy, a więc w praktyce znajdzie się pomiędzy miejscami, gdzie dziś zawracają samochody.

Przejście do niego przez jezdnię w stronę kopca Wandy zaplanowano przy końcu peronu od strony stadionu Hutnika i znajdzie się tam również sygnalizacja świetlna. Przejście przez jezdnię w stronę placu Centralnego będzie na drugim końcu peronu i nie będzie miało sygnalizacji.

Na wysokości ul. Bardosa przebudowywane torowisko połączy się z odcinkiem wykonanym przy okazji budowy węzła drogi S7.

Zgodnie z zapisami budżetu Zarząd Dróg Miasta Krakowa chciałby jeszcze w tym roku uzyskać pozwolenie na budowę i ogłosić przetarg na przeprowadzenie prac. Do tego etapu wciąż jednak jest jeszcze daleko.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Nowa Huta
News will be here