Pomysły na węzeł w Luboczy. Torowisko wzdłuż Mrozowej może się nie przydać

Dwa warianty przewidują nowe torowisko od skrzyżowania z ul. Ujastek i Łowińskiego fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Jak w rejonie pętli Walcownia i przystanku Kraków Lubocza stworzyć węzeł przesiadkowy pomiędzy różnymi środkami transportu? Projektanci przygotowujący koncepcję pokazali proponowane rozwiązania.

Na nowy węzeł przesiadkowy ma się składać przystanek kolejowy Kraków Lubocza, zmodernizowana pętla Walcownia oraz parking Park&Ride. Projektanci mieli też za zadanie zaproponować sposób bezkolizyjnego przekroczenia linii kolejowej w rejonie ul. Blokowej. W ramach audytu rowerowego w ostatnich dniach przedstawione zostały trzy warianty proponowanych rozwiązań. Wszystkie materiały można znaleźć na stronie Zarządu Transportu Publicznego.

Tramwaj

Pętla tramwajowa w nowej wersji miałaby pozostać w obecnym miejscu, choć w zupełnie nowej wersji. Mają się na niej zmieścić dwa perony tramwajowe, dwa perony tramwajowo-autobusowe oraz dwa odcinki torów umożliwiające postój czterech składów. Na środku pętli tramwajowej ma się znaleźć parking na 60 rowerów, a w wariancie W7 także przy przystanku kolejowym, na 80 jednośladów.

Nowością jest m.in. sposób dojazdu do pętli. Tylko jeden z wariantów (W5) zakłada wykorzystanie istniejącego torowiska wzdłuż ulicy Mrozowej. Warianty W6 i W7 przewidują natomiast budowę nowego odcinka torów w ul. Łowińskiego i włączenie do istniejącego torowiska na skrzyżowaniu ulic Łowińskiego i Ujastek.

Pociąg

We wszystkich wariantach w Luboczy ma powstać nowy przystanek kolejowy, z dwoma 200-metrowymi peronami oraz dostępem zarówno od północnej, jak i południowej strony z wykorzystaniem przejść podziemnych i wind. Przejście podziemne ma też łączyć inne elementy węzła.

Warianty W5 i W6 zakładają, że przystanek zostanie przesunięty bliżej pętli tramwajowej. Wariant W7 pozostawia perony w większej odległości, w miejscu obecnego przejazdu przez ul. Blokową.

W każdej z wersji ulica Blokowa zostanie przeprowadzona tunelem pod torami kolejowymi, w nowym przebiegu.

Samochód

Wszystkie wersje zakładają rozbudowę fragmentów ulic Darwina i Lubockiej oraz możliwy przebieg drogi poprowadzonej estakadą nad węzłem przesiadkowym i linią kolejową. Różnią się natomiast miejscem włączenia nowego układu drogowego: w przypadku wariantu W5 byłoby to na skrzyżowaniu ulic Blokowej i Łowińskiego, a w wariantach W6 i W7 – na skrzyżowaniu z ul. Ujastek i Łowińskiego.

Różnice dotyczą też parkingów Park&Ride: w tych wersjach, w których przystanek kolejowy jest blisko pętli, planowany jest jeden parking mogący pomieścić 100 samochodów. W wariancie W7 oprócz tego parkingu miałyby powstać też dwa inne przy przystanku kolejowym: na 70 miejsc po północnej stronie i na 30 miejsc po południowej. Dojazd do parkingów ma być możliwy od ul. Łowińskiego i Mrozowej.

Wszystkie warianty zakładają zatokę z miejscami Kiss&Ride przy pętli, a wariant W7 także na ul. Blokowej, w tunelu pod przystankiem kolejowym.

W ramach inwestycji mają też powstać chodniki oraz drogi dla rowerów.

Autobus

Autobusy mają wjeżdżać na pętlę od strony ul. Łowińskiego, a wyjeżdżać na ul. Mrozową. Na pętli, oprócz wspomnianych dwóch przystanków tramwajowo-autobusowych (jeden dla wysiadających, drugi dla wsiadających), przewidziano trzy stanowiska postojowe, w tym dwa dla autobusów elektrycznych.

 

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Wzgórza Krzesławickie