S7 otwierana po kawałku. Co w przyszłym roku?

fot. GDDKiA

Choć drogowy ring wokół Krakowa zostanie domknięty dopiero w 2026, na najbliższy rok również planowane jest otwarcie fragmentu drogi ekspresowej. To ważna wiadomość dla mieszkańców Nowej Huty i Wzgórz Krzesławickich.

Tuż przed świętami kierowcy po raz pierwszy skorzystali z północnej obwodnicy Krakowa oraz nowego odcinka drogi S7 od Widomej do węzła Mistrzejowice. Przy tej okazji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła swoje plany dotyczące kolejnych kroków.

Wiadomo już, że choć cały brakujący krakowski odcinek S7 będzie gotowy dopiero w roku 2026, wcześniej udostępniony zostanie fragment pomiędzy węzłami Grębałów i Nowa Huta. – Do końca 2025 r. planujemy udostępnić kolejny odcinek, między węzłami Grębałów i Nowa Huta. W połowie 2026 r. skończymy budowę największego węzła drogowego w województwie – Mistrzejowice – a tym samym domkniemy krakowski ring drogowy – zapowiada Kacper Michna z małopolskiego oddziału GDDKiA.

To oznacza, że Wzgórza Krzesławickie o kilka miesięcy wcześniej zyskają połączenie z dotychczasowym fragmentem S7 i autostradą A4. Gotowy będzie też przebudowany fragment ul. Kocmyrzowskiej. To o tyle istotne, że przejściowy okres do czasu otwarcia pełnej obwodnicy będzie się prawdopodobnie wiązał z dodatkowymi utrudnieniami po wschodniej stronie miasta – część kierowców będzie szukać połączenia z A4 z wykorzystaniem istniejących ulic. Jak duży będzie to problem, okaże się po pewnym czasie od otwarcia, kiedy minie okres świąteczny, a kierowcy przyzwyczają się do nowej sytuacji. Obecnie popularna nawigacja Google Maps pokazuje już nową trasę, ale nie jest jeszcze możliwe śledzenie natężenia ruchu.

Brzesko, Oświęcim, węzły na zakopiance

GDDKiA podała też informacje dotyczące innych inwestycji w regionie. Najszybciej, bo w styczniu, ma zostać oddany do użytku tzw. łącznik brzeski, stanowiący zachodnią obwodnicę miasta. Ten nowy przebieg DK75 to równocześnie początek planowanej sądeczanki, dwujezdniowej trasy, która ma połączyć autostradę A4 ze stolicą Sądecczyzny.

Do końca roku 2025 gotowe będą również trzy ważne inwestycje na zakopiance – nowe węzły w Myślenicach, Krzyszkowicach i Libertowie.

Do połowy roku 2026 trzeba poczekać na dokończenie obwodnicy Oświęcimia. Nieco później, bo we wrześniu, powinny się zakończyć prace przy rozbudowie DK94 w Olkuszu.

W wakacje roku 2027 ma się zakończyć budowa obwodnicy Zabierzowa – to ponad 10-kilometrowy odcinek, który zacznie się na zachód od węzła Kraków Modlniczka i ominie miejscowość od północy.

W stronę gór

Wśród inwestycji, które są w przygotowaniu, GDDKiA wymienia m.in. budowę S7 Kraków-Myślenice – to daleka przyszłość, na rok 2030 planowane jest dopiero uzyskanie decyzji środowiskowej.

Prace projektowe trwają już w przypadku przebudowy zakopianki między Nowym Targiem i Szaflarami oraz między Szaflarami a Zakopanem. – Chcemy przebudować drogę w jej obecnym śladzie. Tam, gdzie będzie to możliwe, chcemy dobudować dodatkowe pasy ruchu. Planujemy rozbudowę skrzyżowań, przebudowę zjazdów i wybudowanie na niektórych odcinkach chodnika – wylicza Kacper Michna.

Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe jest przygotowywane dla nowego przebiegu DK7 z Rabki-Zdroju do Chyżnego, czyli do granicy polsko-słowackiej. Z kolei na zakopiance mają jeszcze powstać trzy mosty: dwa w Krzyszkowicach i jeden w Jaworniku. – Nowe obiekty zastąpią konstrukcje, które powstały w 1936 r. Planujemy, że roboty budowlane rozpoczną się jesienią 2025 lub wiosną 2026 r. i potrwają rok. Podczas prowadzonych prac zakopianka będzie przejezdna – deklaruje przedstawiciel GDDKiA.

W planie jest też przebudowa 4-kilometrowego odcinka zakopianki w Głogoczowie. Na tym odcinku GDDKiA chce m.in. zbudować trzy bezkolizyjne skrzyżowania.

DK28

GDDKiA planuje też zmodernizować odcinki drogi krajowej nr 28. Ogłoszony został przetarg na dokumentację dla odcinków: Wadowice – Sucha Beskidzka (19,6 km), Białka – Skomielna Biała (19,1 km), Kasina Wielka – Limanowa (21,2 km), Limanowa – Chełmiec (18,8 km).  Obecnie trwa weryfikacja przesłanych ofert. Oferty są sprawdzane również w przypadku powtórzonego przetargu na dokumentację dla odcinka od Ropy do granicy województwa podkarpackiego.

O krok bliżej jest 2,1-kilometrowy odcinek DK28 obejmujący obwodnicę Zatora. Został już wybrany wykonawca.

Węzeł w Wieliczce

Niedługo powinniśmy też poznać wykonawcę bezkolizyjnego węzła drogowego w Wieliczce w ciągu drogi krajowej nr 94. – Nowy układ drogowy nie tylko upłynni ruch, ale również poprawi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników. Na budowę chcemy przeznaczyć prawie 86 mln zł. Aktualnie weryfikujemy oferty i jesteśmy przed wyborem najkorzystniejszej z nich – zapowiada Kacper Michna.

Rozbudowa obwodnicy Krakowa o trzeci pas

Trwają też prace projektowe związane z przygotowaniem rozbudowy autostrady A4. Na etapie koncepcji są przygotowania dla fragmentów od węzła Balice I do ul. Kąpielowej, trasy S52 między węzłami Balice I i Modlniczka oraz odcinka drogi krajowej nr 94 od węzła Modlniczka do węzła Modlnica.

Równolegle GDDKiA przygotowuje przetargi na opracowanie dokumentacji budowlanej dla rozbudowy autostrady A4 o trzeci pas między węzłami Balin a Balice I oraz od Krakowa do Tarnowa.

Program budowy 100 obwodnic

W Małopolsce GDDKiA przygotowuje siedem obwodnic w ramach rządowego programu. Pierwszą z nich będzie obwodnica Wadowic, dla której w marcu wydano decyzję środowiskową, co pozwoliło na rozpoczęcie prac nad projektem.

Na decyzje środowiskowe czekają teraz obwodnice Piwnicznej-Zdroju, Nowego Targu, Limanowej i Makowa Podhalańskiego. – Trwają prace przygotowawcze związane z opracowaniem dokumentacji dla pozostałych obwodnic. Analizujemy szczegółowe rozwiązania dla trasy, która ma ominąć Chrzanów i Trzebinię. W przypadku wschodniej obwodnicy Tarnowa przygotowujemy kolejne propozycje przebiegu trasy bardziej na wschód, na granicy województw małopolskiego i podkarpackiego – wylicza przedstawiciel GDDKiA.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Wzgórza Krzesławickie Nowa Huta