Tramwajem do Wieliczki? Kraków bierze to pod uwagę

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Urząd miasta jest w trakcie rozstrzygania przetargu dotyczącego przedłużenia linii tramwajowej biegnącej wzdłuż ul. Wielickiej do osiedla Rżąka. Projektanci będą musieli uwzględnić również możliwość przedłużenia torowiska nad autostradą, w stronę Wieliczki.

To jedna z kilku koncepcji nowych linii tramwajowych, które zamówił lub chce zamówić urząd miasta. Wśród nich jest także nowe torowisko łączące Nowy Kleparz z placem Inwalidów, przedłużenie linii tramwajowej z Małego Płaszowa w stronę Rybitw czy z Cichego Kącika na Azory.

Cały obszar

W przypadku linii do os. Rżąka wykonawca ma przedstawić cztery koncepcje proponowanych rozwiązań, dwie wyznaczone przez miasto i dwie autorskie. Te wskazane odgórnie to po pierwsze wydłużenie istniejącego torowiska po stronie osiedli, a następnie przejście na drugą stronę ulicy, w rejonie ul. Jakubowskiego, i zakończenie na pętli na os. Rżąka. Po drugie – poprowadzenie pasa autobusowo-tramwajowego pośrodku dwóch jezdni.

Założenie jest takie, by nowa inwestycja w maksymalnym stopniu obsługiwała pod względem komunikacyjnym cały obszar w rejonie ulic Wielickiej, Kostaneckiego, Jakubowskiego, Rydygiera i Kosocickiej, w tym nową siedzibę Szpitala Uniwersyteckiego.

Nad autostradą

Oprócz samej infrastruktury tramwajowej, musi zostać określony również zakres przebudowy lub rozbudowy układu drogowego, w tym infrastruktury pieszej i rowerowej po obydwu stronach. Przy Wielickiej miałby powstać parking Park&Ride o pojemności 500 samochodów, z możliwością rozbudowy do 1000.

Co istotne, w każdym z wariantów projektant miałby uwzględnić możliwość dalszego rozwijania infrastruktury tramwajowej, w tym połączenie z Wieliczką, Koncepcja musi uwzględniać przeprawę nad węzłem autostrady A4.

Drugie podejście

To już drugie podejście miasta do przetargu na przygotowanie tej koncepcji. W ubiegłym roku oferty przekraczały zakładany budżet i wykonawcy nie wybrano. Tym razem zgłosiło się pięć firm, z czego trzy zmieściły się w zakładanej kwocie (dzięki temu, że miasto zwiększyło budżet z 800 tys. do 1 mln zł).

Oferty zostały otwarte miesiąc temu, jak dotąd urzędnicy nie ogłosili jeszcze decyzji dotyczącej wyboru wykonawcy. – Obecnie trwa procedura oceny złożonych ofert. Komisja przetargowa wciąż dokonuje weryfikacji ofert i przedstawionego w nich dodatkowego doświadczenia specjalistów. Jest to ważne, ponieważ to kryterium, poza ceną, jest brane przy sporządzaniu rankingu ofert. Stanowi ono 45% przyznawanych punktów – informuje Kamil Popiela z biura prasowego urzędu miasta. Urzędnicy zakładają, że koncepcja będzie gotowa w czwartym kwartale przyszłego roku.

– Aby inwestycja mogła zostać rozpoczęta w terenie, najpierw trzeba uzyskać wszystkie decyzje w tym decyzję środowiskową, należy przeprowadzić konsultacje i dopiero wtedy będziemy mogli rozpocząć prace. Najbardziej optymistyczną datą do rozpoczęcia inwestycji na Rżąkę są lata 2024-2025 – zapowiada Kamil Popiela.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Bieżanów-Prokocim
comments powered by Disqus