W Krakowie zmodernizują 20 km wałów. Ochronią strategiczne miejsca

Modernizacja wałów przeciwpowodziowych fot. Krzysztof Kalinowski/Lovekrakow.pl

Wody Polskie do 2022 roku zmodernizują 20 kilometrów wałów przeciwpowodziowych na terenie Krakowa.

Jak informuje Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie zmodernizuje 20 km wałów na terenie trzech dzielnic Krakowa: Podgórza, Czyżyn i Nowej Huty.

Inwestycja obejmie również część gminy Wieliczka. Jej realizacja pozwoli na kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Krakowa, w tym ochronę obiektów o strategicznym znaczeniu dla miasta i jego mieszkańców.

We wtorek rządowa jednostka podpisała umowę na rozbudowę wałów przeciwpowodziowych na Wiśle z firmą Skanska.W ramach inwestycji powstaną: odcinek pierwszy (lewy wał Wisły – od mostu Wandy do stopnia Przewóz wraz z wałami cofkowymi rzeki Dłubni), odcinek drugi (lewy wał rzeki Wisły od stopnia Przewóz do Suchego Jaru) oraz odcinek trzeci (prawy wał rzeki Wisły od stopnia Dąbie do stopnia Przewóz).

Ochronią 40 tys. mieszkańców

– Wzmocnienie ochrony przeciwpowodziowej w Krakowie zapewni bezpieczeństwo mieszkańcom miasta i jego okolic. Podpisana dziś umowa jest wyrazem naszej dbałości o bezpieczeństwo hydrologiczne – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Zmodernizowane wały przeciwpowodziowe mają chronić 40 tysięcy mieszkańców oraz ich mienie na obszarze 31 kilometrów kwadratowych. Mają również stanowić kluczowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe dla infrastruktury miejskiej oraz pobliskich obiektów przemysłowych. Zabezpieczą m.in. Elektrociepłownię Kraków w Łęgu, oczyszczalnie ścieków Płaszów oraz Kujawy, Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów przy ul. Giedroycia, część urządzeń technologicznych Zakładu Hutniczego Arcelor Mittal oraz wiele mniejszych zakładów przemysłowo-usługowych położonych przy ulicach Lipskiej, Jana Surzyckiego, Rybitwy i Christo Botewa.

Inwestycja jest realizowana w ramach „Projektu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły”. Planowany koszt to ponad 93 mln zł. Prace rozpoczną się w 2021 roku i potrwają do połowy 2022 roku.