Ważna zmiana w projekcie linii do Mistrzejowic. Tramwaj przejedzie pod rondem Młyńskim

Rondo Młyńskie fot. Materiały prasowe

Wykonawca linii tramwajowej do Mistrzejowic poinformował o istotnej zmianie w projekcie inwestycji. Planowany tunel będzie dłuższy, dzięki czemu tramwaje pojadą nim nie tylko pod rondem Polsadu, ale też pod rondem Młyńskim.

Pierwotna koncepcja przebiegu linii tramwajowej do Mistrzejowic w rejonie ronda Młyńskiego przewidywała naziemny przebieg torowiska:

Pojawił się jednak pomysł, by wprowadzić w projekcie zmiany i poprowadzić tory poniżej poziomu terenu. Do tej pory wykonawca i miasto przedstawiały to jako możliwy wariant, teraz jest już mowa o podjętej decyzji.

Z myślą o metrze

– Jednym z ważniejszych powodów takiej decyzji było przyjęcie przez miasto studium budowy premetra, które przewiduje wspólny przebieg z trasą KST IV na odcinku rondo Barei – rondo Młyńskie. Dostosowanie infrastruktury do potrzeb tej ogromnej inwestycji umożliwi dalszy rozwój sieci transportowej bez konieczności przebudowy tej istniejącej – tłumaczy Marcin Hanczkowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Jak mówi, chodziło również o to, by przejazd tramwaju przez newralgiczny punkt, jakim jest rondo Młyńskie, odbywał się bezkolizyjnie, co zapewni oszczędność czasu i wyższy poziom bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom ruchu.

W ankiecie prowadzonej w ramach konsultacji społecznych wersję z tunelem pod rondem Młyńskim poparło ok. 65 procent respondentów.

Ponad kilometr więcej

Nowe rozwiązanie zakłada, że rampy zjazdowe prowadzące do tunelu znajdą się w rejonie ul. Pszona, a pasażerowie skorzystają z przystanków ulokowanych po jego północnej stronie, na poziomie „-1”. Będą do nich prowadziły przejścia podziemne, do których pasażerowie dostaną się schodami lub windami ulokowanymi po obu stronach ul. Młyńskiej. Przed rondem Polsadu tramwaj wjedzie bezpośrednio do planowanego wcześniej tunelu. W takim układzie odcinek linii tramwajowej zlokalizowany poniżej poziomu terenu wraz z rampami najazdowymi wydłuży się do ok. 1180 metrów.

Tunel musi być poprowadzony dość głęboko, ponieważ bezpośrednio pod rondem Młyńskim przebiega boczny dopływ Sudołu Dominikańskiego. W efekcie torowisko musi w tym miejscu przebiegać prawie 10 metrów pod ziemią.

Nie koniec zmian?

Wariant podstawowy nowego rozwiązania w rejonie ronda Młyńskiego zakłada, że ponad tunelem powstanie rondo turbinowe. Jest też jednak możliwość, że skrzyżowanie pozostanie w obecnej formie.

Koszt dodatkowych prac to ok. 135 mln zł. Na taki wydatek potrzebna będzie zgoda rady miasta.

Konsultacje

Plany budowy nowej linii budzą wiele emocji wśród mieszkańców. W minionym tygodniu uchwałę w tej sprawie podjęła rada dzielnicy, która wnioskuje m.in. o wprowadzenie sygnalizacji świetlnej przy skrzyżowaniu ulic Bohomolca i Kniaźnina, zmniejszenie liczby ekranów akustycznych czy o to, by nie wprowadzać dodatkowego ruchu z powstających inwestycji na ulicę Krzesławicką i dalej na ulicę Aliny, Brzechwy i Kwartową.

We wtorek 7 września organizowane jest pierwsze ze spotkań konsultacyjnych. W czwartek 9 września będzie miało miejsce drugie, na które z kolei można się zapisywać od środy 8 września od godziny 8. O szczegółach informowaliśmy tutaj:

 

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Prądnik Czerwony Mistrzejowice