Kraków Airport. Zielone światło dla rozbudowy terminala pasażerskiego

Wizualizacja rozbudowy lotniska fot. materiały prasowe

29 grudnia wspólnicy spółki Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice podjęli uchwałę o wyrażeniu zgody na rozbudowę terminala pasażerskiego.

– Przepustowość obecnego terminala pasażerskiego, oddanego do użytkowania po rozbudowie w grudniu 2016 roku, jest już niewystarczająca, aby obsłużyć tak intensywnie wzrastający ruch – powiedział po Nadzwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport. 

O tym, jak rosnąć ma ruch pasażerski w Balicach, informowaliśmy we wrześniu:



Wiele miesięcy prac

– Dysponując decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego na budowę i rozbudowę nowego terminala pasażerskiego oraz zgody właścicieli rozpoczynamy proces wyłonienia generalnego wykonawcy robót budowlanych i ruszamy z rozbudową. Przed nami wiele miesięcy prac budowlanych – dodał Włoszek.

Na stronie internetowej krakowskiego portu lotniczego czytamy, że po rozbudowie terminal pasażerski ma obsługiwać 12 milionów pasażerów rocznie. – Mając na uwadze przyszłościowy kontekst urbanistyczny portu (ograniczony teren inwestycyjny i konieczność wygospodarowywania powierzchni dla poprawy układu komunikacyjnego i parkingowego), aspekty komercyjne oraz konieczność realizacji budowy w sposób zapewniający obsługę procesów operacyjnych bez zakłóceń i przerywania funkcjonowania lotniska, planuje się prowadzić rozbudowę obiektu terminalu etapowo, w dwóch kierunkach (wschodnim i zachodnim) wraz z przebudową części istniejącej – czytamy na stronie internetowej www.krakowairport.pl.

mat. Kraków Airport
mat. Kraków Airport


Terminal cargo i nowa droga startowa

Niedawno Kraków Airport zakończył rozbudowę płaszczyzny postojowej dla samolotów w części zachodniej, dzięki której na najbliższy sezon letni port będzie dysponował dodatkowymi 15 stanowiskami. W trakcie realizacji jest budowa budynku cargo i nowej stacji energetycznej ST10-bis. 

Jedną z kluczowych inwestycji zaplanowanych w planie generalnym lotniska pozostaje procedowana obecnie w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska decyzja na budowę nowej drogi startowej, do której dokumenty zostały złożone we wrześniu 2023 roku. – Czekamy na decyzję, będąc gotowym do rozpoczęcia procedur administracyjno-budowlanych. Budowa nowej drogi startowej umożliwia ciągłość funkcjonowania krakowskiego lotniska, bez konieczności jego zamykania na wiele miesięcy. Ta budowa, podobnie, jak rozbudowa terminala pasażerskiego, czy pozostałe budowy będzie toczyła się przy nieprzerwanie funkcjonującym lotnisku – tłumaczy prezes lotniska.

News will be here