Nowy tor ułatwi dojazd pociągiem do centrum Krakowa

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Kolejarze zapowiadają, że od połowy czerwca pociągi będą mogły kursować drugim torem z Krakowa Płaszowa do Krakowa Głównego. Co to oznacza w praktyce dla pasażerów?

Kończą się prace związane z oddaniem do użytku drugiego toru na fragmentach modernizowanej krakowskiej linii średnicowej. W ostatnim czasie ułożone zostały tory, zamontowana została sieć trakcyjna, a nowe wiadukty pozytywnie przeszły testy obciążeniowe. W tym tygodniu takie testy ma przejść jeszcze środkowy z trzech mostów na Wiśle, którym również wkrótce zaczną jeździć pociągi.

Sytuacja poprawi się na dwóch odcinkach - pociągi już korzystają z dwóch torów pomiędzy Podłężem a granicą Krakowa. A od 12 czerwca dwa tory uruchomione będą również na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Główny.

Wieliczka i Skawina

Udostępnienie drugiego toru będzie więc miało duże znaczenie dla pasażerów korzystających z kolei na trasach w stronę Wieliczki i w stronę Skawiny. W przypadku Wieliczki pociągi aglomeracyjne będą od czerwca kursowały przez cały dzień, co godzinę, bez dotychczasowej przerwy technologicznej. – Oprócz tego zdecydowana większość pociągów jadących od strony Skawiny, Zakopanego, Wadowic czy Bielska-Białej dojedzie na stację Kraków Główny, co będzie dużą, pozytywną zmianą dla pasażerów – zapowiada Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

– Każda taka informacja nas cieszy, ponieważ od lat stawiamy na kolej i prowadzimy inwestycje w tym zakresie. Chcemy, żeby kolej stała się szybkim tramwajem pomiędzy Krakowem a Skawiną, ponieważ nie ma możliwości przejazdu na tym odcinku szybciej niż właśnie pociągiem – komentuje burmistrz Skawiny Norbert Rzepisko. – Szkoda, że wciąż nie ma połączeń w kierunku zachodnim, do Oświęcimia, co skomunikowałoby sołectwa na zachód od miasta, ale każde wzmocnienie kolei i poprawa oferty połączeń jest dla nas bardzo dobrą wiadomością – ocenia.

– Efekty inwestycji odczują też podróżni dojeżdżający do stolicy Małopolski od strony Tarnowa. Od 12 czerwca pociągi kursować będą szybciej, a dzięki dwóm torom łatwiej będzie organizować ruch pociągów pasażerskich i towarowych – dodaje Hamarnik.

Łącznie od 12 czerwca odcinek Kraków Główny – Kraków Płaszów będzie dziennie pokonywać prawie 280 pociągów. Do tej pory było ich 170.

Przerwa mniej uciążliwa

Na jednym z torów od Podłęża do Krakowa głównego wciąż od godziny 10 do 14 obowiązywać będzie przerwa technologiczna. Z racji tego jednak, że na fragmencie od rozjazdu do Wieliczki można go zastąpić innym, przerwa ta będzie w praktyce dotyczyć pasażerów dojeżdżających od strony Tarnowa. – Możemy natomiast przez cały dzień kierować do centrum Krakowa kierować pociągi z Wieliczki i Skawiny, a pasażerowie nie będą musieli korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej. Od 24 czerwca wznowione zostaną też połączenia dalekobieżne z Zakopanem i one również dojadą bez problemu – zapowiada przedstawiciel PLK. Z punktu widzenia kolejarzy uruchomienie drugiego toru to też znaczne ułatwienie prowadzenia ruchu technicznego, co do tej pory było utrudnione.

Drugi tor pomiędzy Bieżanowem a granicą Krakowa ma być dostępny od grudnia. Wcześniej kierowców czeka zamknięcie ul. Półłanki – w lipcu, podobnie jak przed rokiem, modernizowana będzie część przejazdu kolejowo-drogowego. Pewną różnicą będzie możliwość przejazdu ul. Złocieniową od przystanku Kraków Złocień do ul. Sucharskiego (w jednym kierunku), co w minionym roku nie było możliwe.