Stacja Kraków Bonarka zaczyna się zmieniać

fot. PKP PLK

Rozebrany peron, zdemontowane tory – na stacji kolejowej Kraków Bonarka widać już pierwsze efekty rozpoczynającej się właśnie przebudowy linii kolejowej między Krakowem Płaszowem a Skawiną. Stacja będzie jednym z tych miejsc, gdzie inwestycja przyniesie największe zmiany – m.in. dzięki budowie nowej kładki nad torami.

To już kolejna duża inwestycja kolejowa w mieście – po będącej już za półmetkiem inwestycji w Bronowicach i trwającej przebudowie na całym odcinku od Dworca Towarowego przez centrum do Podłęża.

Prace obejmą odcinek od Krakowa Płaszowa do Podborów Skawińskich. Zmiany z punktu widzenia pasażera będą bardzo duże: powstaną dwa nowe przystanki Kraków Opatkowice i Skawina Jagielnia, a przebudowane zostaną stacje i przystanki: Podbory Skawińskie, Skawina, Sidzina i Bonarka. Przystanek Skawina Zachodnia zostanie przesunięty o ok. 500 metrów. W połączeniu z planowaną przez miasto przebudową stacji Kraków Swoszowice będzie to oznaczać zupełnie nowe możliwości jeśli chodzi o skomunikowanie południowego Krakowa Szybką Koleją Aglomeracyjną.

Kładka ożywi okolicę

Również sama stacja Kraków Bonarka, do tej pory wykorzystywana w niewielkim stopniu, ma szansę znacząco zyskać na popularności. Kluczowa będzie tu budowa kładki, która pozwoli nie tylko przejść nad torami, czyli od ulicy Puszkarskiej do Tischnera, ale pozwoli się też przedostać na drugą stronę ruchliwej arterii i dojść do ulicy Łagiewnickiej – po realizacji II etapu prac.

Jak tłumaczy Piotr Hamarnik z PKP Polskie Linie Kolejowe SA, kolej zajmuje się budową kładki tylko w obrębie stacji, dla zapewnienia dojścia na perony. Przygotowuje też dokumentację dla przedłużenia kładki na drugą stronę ulicy. Tę część inwestycji ma już jednak sfinansować miasto.

W ten sposób dostęp do kolei zyskają mieszkańcy okolic ulicy Łagiewnickiej, a przede wszystkim pracownicy licznych biurowców, urzędów czy zakładów skupionych w tym rejonie miasta. Dodatkowo, kładka stworzy nowe połączenie dla pieszych i rowerzystów, skracając drogę z okolic centrum handlowego i zlokalizowanych przy nim biurowców do ronda Matecznego. Obiekt będzie w pełni dostosowany zarówno do potrzeb rowerzystów, jak i osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się – windy i pochylnie pozwolą dostać się na kładkę oraz na obydwa perony przebudowanej stacji.

Kładka nie będzie jedyną zmianą, jaka czeka pasażerów w tym miejscu. Stacja będzie całkowicie przebudowana – powstaną dwa nowe dwukrawędziowe perony z wiatami, nagłośnieniem, tablicami informacyjnymi i wszystkimi standardowymi elementami, w które wyposażane są przebudowywane obecnie stacje i przystanki.

Trzy lata prac

Prace trwają również w Skawinie, tam też firma rozpoczęła od rozbiórki starych elementów. – Natomiast w różnych miejscach na trasie trwają prace związane z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym. Plac budowy został w całości przekazany – stwierdza Piotr Hamarnik.

Inwestycja na linii nr 94 na odcinkach Kraków Płaszów – Kraków Bonarka – Skawina – Podbory Skawińskie potrwa do 2021 roku. Będzie kosztować ok. 254 miliony złotych.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Podgórze
comments powered by Disqus