Tak powstawała łącznica Zabłocie-Krzemionki [ZDJĘCIA]

fot. PKP PLK

10 grudnia kolej górą – pociągi pojadą nad Krakowem. Otwarcie łącznicy w Krakowie stworzy nowe możliwości komunikacyjne dla mieszkańców i turystów. Pociągi będą regularnie kursować po nowym obiekcie z Krakowa Głównego do Skawiny i dalej do Oświęcimia oraz Zakopanego.

Dwa nowoczesne przystanki na estakadzie: Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze zostały zbudowane z myślą o potrzebach wszystkich grup podróżnych. Czytelny system informacji, windy i schody ruchome oraz zadaszone perony zapewnią oczekiwane warunki podróży.

Dzięki łącznicy podróżni zyskają szybsze połączenia aglomeracyjne i regionalne, a pasażerowie pociągów dalekobieżnych nie będą czekali na zmianę lokomotywy na stacji Kraków Płaszów. Z myślą o komforcie mieszkańców Krakowa na całej długości estakad zastosowane zostały nowoczesne maty antywibracyjne, które minimalizują poziom drgań związany z przejazdem pociągu.

Ponad dwa lata

Budowa łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki za 348 mln zł rozpoczęła się w 2015 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przebudowały ok. 9 km pojedynczego toru oraz 6,5 km sieci trakcyjnej. Każde z 600-tonowych przęseł estakady to 200 ton stali i 400 ton betonu. Do budowy wykorzystano prawie 7 tys. ton stali konstrukcyjnej i ponad 3 tys. ton stali zbrojeniowej oraz 25,5 tys. ton betonu. Łącznica jest obecnie najnowszym i największym obiektem kolejowym w Krakowie. Więcej o projekcie na: zablocie-krzemionki.pl

 

Przypominamy kilka ważnych etapów inwestycji:

1. wrzesień 2015 r. Podpisanie umowy z wykonawcą,  z konsorcjum firm Budimex SA i Ferrovial Agroman SA i rozpoczęcie prac przygotowawczych do budowy łącznicy (rozbiórkowych)

2. grudzień 2015 r. Nocna operacja ustawienia przęseł wiaduktu kolejowego na nowych przyczółkach z wykorzystaniem dźwigu o nośności 500 ton

3. kwiecień 2016 r. Montaż pierwszych przęseł estakad

4. wrzesień 2016 r. Półmetek budowy łącznicy, montaż dwóch najdłuższych przęseł estakady (78 i 81 m) nad skrzyżowaniem ul. Powstańców Śląskich, Wielickiej, Powstańców Wielkopolskich i Limanowskiego

5. styczeń 2017 r. Zakończenie budowy wszystkich podpór estakad kolejowych (30/30) i montażu stalowych przęseł estakad (28/28)

6. wrzesień 2017 r. Zakończenie prac budowlanych przy łącznicy – rozpoczęcie odbiorów

7. grudzień 2017 r. łącznicy przygotowana do przejazdu pociągów

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Podgórze