Zmiany przy przejściach dla pieszych. Mają być widoczne i bezpieczniejsze

Zmiany oznakowania na ul. Marii Dąbrowskiej fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Od kilku dni kierowcy na ulicy Wybickiego jeżdżą według nowych zasad. Zmiany mają przede wszystkim wpłynąć na bezpieczeństwo pieszych w tym miejscu. Miasto planuje jeszcze wiele innych, mniejszych zmian z myślą o pieszych. Sprawdziliśmy szczegóły.

Lista to wynik audytu przeprowadzonego w ubiegłym roku, jeszcze przez ZIKiT. Urzędnicy zaczęli od najbardziej niebezpiecznych przejść na ul. Armii Krajowej (gdzie pojawiło się nowe malowanie i słupki zwężające optycznie pasy). Już wtedy zapowiadali, że to początek szerzej zakrojonych zmian nastawionych na bezpieczeństwo pieszych. O tym, że sprawa jest ważna, świadczą tragiczne statystyki z ubiegłego roku: w 2018 roku na krakowskich drogach zginęło 17 pieszych, w większości seniorów.

Poniżej przedstawiamy zmiany zaplanowane przez urzędników. Nie jest to pełna lista, wybraliśmy z niej istotniejsze przykłady.

Dla uczniów i pacjentów

Duży nacisk został położony na okolice szkół czy przedszkoli oraz placówek medycznych. Przejście „szkolne” ma się pojawić na ul. Łużyckiej, przy skrzyżowaniu z Tuchowską. Podobnie na ul. Rydygiera, gdzie zamontowane zostanie wyniesione przejście z prefabrykatów, przy skrzyżowaniu z ul. Wyszyńskiego.

Przejścia dla pieszych z azylami pojawią się też w rejonie szpitala w Prokocimiu: na ulicach Kostaneckiego i Jakubowskiego, przy centrum krwiodawstwa i poradni opieki paliatywnej.

Podobnie będzie w niebezpiecznym dla pieszych rejonie skrzyżowania ulic Prądnickiej z Bratysławską i Lekarską.

Lepsze oznakowanie

W wielu miejscach zmiany będą dotyczyć tylko samego oznakowania – tak by przejście było bardziej widoczne. To np. domalowanie znaków poziomych (Lindego), ustawienie fluorescencyjnych tablic (Merkuriusza Polskiego, Poronińska, Sucharskiego, Babińskiego) czy znaków z pulsującymi światłami (Mikołajczyka, przy przystanku „Dunikowskiego”).

Na Fortecznej przed dwoma przejściami dla pieszych pojawią się „pasy wibracyjne” – czerwone oznakowanie poziome, zwracające uwagę kierowcy, że dojeżdża do przejścia.

Słupki i progi

Nie obejdzie się też bez słupków – tam, gdzie kierowcy często parkują przy przejściach i przystankach autobusowych. Tak ma być np. na ul. Fredry i ul. Suchej, Miechowskiej (przy skrzyżowaniu z Czarnowiejską), Barskiej (przy skrzyżowaniu z Bułhaka), Ćwiklińskiej (przy budynku nr 10).

Progi zwalniające mają się pojawić na ul. Heltmana (między Kamieńskiego i Malborską) i Bolesława Chrobrego.

Nowe przejścia, uspokojenie ruchu

Audyt wykazał też, że w wielu miejscach potrzebne jest wyznaczenie nowych przejść dla pieszych. Tak będzie np. na ulicy Chełmskiej, przy rondzie, gdzie pojawią się nowe pasy z wyspą. W nowych miejscach przejdziemy też na ul. Wysłouchów, Bojki, Piasta Kołodzieja, Chełmońskiego (przy skrzyżowaniu ze Stachiewicza) i Saskiej (w rejonie skrzyżowań z ul. Stróża Rybna i Stoszki). Na Saskiej planowane jest też zwężenie przekroju drogi (między Lipską a Nowohucką).

Na ul. Medweckiego (między Stella Sawickiego i Dąbrowskiej) zaplanowano podobne zmiany, jakie wcześniej wprowadzono na ul. Dąbrowskiej i Wybickiego, z przeznaczeniem jednego pasa na miejsca postojowe.

Podobne rozwiązanie, z uspokojeniem ruchu i parkowaniem na zewnętrznym pasie szykuje się też na ulicach Teligi i Ćwiklińskiej w Bieżanowie.

Urzędnicy zastrzegają, że zmiany nie zostaną wprowadzone z dnia na dzień. Są stopniowo przygotowywane i po uzyskaniu wszystkich potrzebnych zgód będą zlecane do wykonania.

News will be here