Od kilku dni kierowcy na ulicy Wybickiego jeżdżą według nowych zasad. Zmiany mają przede wszystkim wpłynąć na bezpieczeństwo pieszych w tym miejscu. Miasto planuje jeszcze wiele innych, mniejszych zmian z myślą o pieszych. Sprawdziliśmy szczegóły.
Lista to wynik audytu przeprowadzonego w ubiegłym roku, jeszcze przez ZIKiT. Urzędnicy zaczęli od najbardziej niebezpiecznych przejść na ul. Armii Krajowej (gdzie pojawiło się nowe malowanie i słupki zwężające optycznie pasy). Już wtedy zapowiadali, że to początek szerzej zakrojonych zmian nastawionych na bezpieczeństwo pieszych. O tym, że sprawa jest ważna, świadczą tragiczne statystyki z ubiegłego roku: w 2018 roku na krakowskich drogach zginęło 17 pieszych, w większości seniorów.
Poniżej przedstawiamy zmiany zaplanowane przez urzędników. Nie jest to pełna lista, wybraliśmy z niej istotniejsze przykłady.
Dla uczniów i pacjentów
Duży nacisk został położony na okolice szkół czy przedszkoli oraz placówek medycznych. Przejście „szkolne” ma się pojawić na ul. Łużyckiej, przy skrzyżowaniu z Tuchowską. Podobnie na ul. Rydygiera, gdzie zamontowane zostanie wyniesione przejście z prefabrykatów, przy skrzyżowaniu z ul. Wyszyńskiego.
Przejścia dla pieszych z azylami pojawią się też w rejonie szpitala w Prokocimiu: na ulicach Kostaneckiego i Jakubowskiego, przy centrum krwiodawstwa i poradni opieki paliatywnej.
Podobnie będzie w niebezpiecznym dla pieszych rejonie skrzyżowania ulic Prądnickiej z Bratysławską i Lekarską.
Lepsze oznakowanie
W wielu miejscach zmiany będą dotyczyć tylko samego oznakowania – tak by przejście było bardziej widoczne. To np. domalowanie znaków poziomych (Lindego), ustawienie fluorescencyjnych tablic (Merkuriusza Polskiego, Poronińska, Sucharskiego, Babińskiego) czy znaków z pulsującymi światłami (Mikołajczyka, przy przystanku „Dunikowskiego”).
Na Fortecznej przed dwoma przejściami dla pieszych pojawią się „pasy wibracyjne” – czerwone oznakowanie poziome, zwracające uwagę kierowcy, że dojeżdża do przejścia.
Słupki i progi
Nie obejdzie się też bez słupków – tam, gdzie kierowcy często parkują przy przejściach i przystankach autobusowych. Tak ma być np. na ul. Fredry i ul. Suchej, Miechowskiej (przy skrzyżowaniu z Czarnowiejską), Barskiej (przy skrzyżowaniu z Bułhaka), Ćwiklińskiej (przy budynku nr 10).
Progi zwalniające mają się pojawić na ul. Heltmana (między Kamieńskiego i Malborską) i Bolesława Chrobrego.
Nowe przejścia, uspokojenie ruchu
Audyt wykazał też, że w wielu miejscach potrzebne jest wyznaczenie nowych przejść dla pieszych. Tak będzie np. na ulicy Chełmskiej, przy rondzie, gdzie pojawią się nowe pasy z wyspą. W nowych miejscach przejdziemy też na ul. Wysłouchów, Bojki, Piasta Kołodzieja, Chełmońskiego (przy skrzyżowaniu ze Stachiewicza) i Saskiej (w rejonie skrzyżowań z ul. Stróża Rybna i Stoszki). Na Saskiej planowane jest też zwężenie przekroju drogi (między Lipską a Nowohucką).
Na ul. Medweckiego (między Stella Sawickiego i Dąbrowskiej) zaplanowano podobne zmiany, jakie wcześniej wprowadzono na ul. Dąbrowskiej i Wybickiego, z przeznaczeniem jednego pasa na miejsca postojowe.
Podobne rozwiązanie, z uspokojeniem ruchu i parkowaniem na zewnętrznym pasie szykuje się też na ulicach Teligi i Ćwiklińskiej w Bieżanowie.
Urzędnicy zastrzegają, że zmiany nie zostaną wprowadzone z dnia na dzień. Są stopniowo przygotowywane i po uzyskaniu wszystkich potrzebnych zgód będą zlecane do wykonania.