Poniedziałek 5 listopada 1984 roku był przełomowy dla mieszkańców Krowodrzy. To tego dnia uroczyście została oddana do użytku pętla tramwajowa XXX-lecia PRL (Krowodra Górka P+R) – poinformowało dziś MPK.
Przypominają, że budowa wiaduktów nad torami kolejowymi od pętli Dworzec Towarowy była istotnym elementem pozwalającym na szybkie połączenie dla mieszkańców Krowodrzy z centrum Krakowa.
Prace rozpoczęły się dwa lata wcześniej i zakładały one budowę tramwaju również na Azory i Bronowice. Tramwaj do Krowodrzy Górki był pierwszym etapem tej inwestycji.
– Dokładnie 29 lat temu, także 5 listopada dostarczone zostały pierwsze wagony GT6 z Norymbergi. Przywieziono je na wagonach kolejowych i rozładowano na Dworcu Towarowym. Tam znajdował się specjalny tor, który łączył krakowskie torowiska tramwajowe i torami kolejowymi – podkreślają przedstawiciele MPK.
Azory dalej czekają
Do dziś mieszkańcy Azorów nie doczekali się linii tramwajowej. – W tym roku ogłosimy przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Azory – zapowiadała w styczniu 2019 roku ówczesna dyrektorka Zarządu Inwestycji Miejskich. 2,5 kilometrowa linia miałaby przebiegać wzdłuż ulicy Opolskiej aż do osiedla Azory, gdzie w ramach pętli autobusowej przewidziano zakończenie torowiska.
Cztery lata temu obietnicę złożył również prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. W odpowiedzi na interpelację radnego pisał, że „wstępny plan realizacji zadania zakłada rozpoczęcie robót budowlanych w latach 2023-2024”.
Urzędnicy do tej pory nie posiadają zezwolenia na realizację inwestycji. Jak wynika z informacji przekazywanych przez magistrat, „trwa uzupełnianie braków we wniosku o wydanie decyzji o ZRID”.