Bez "strefy B" na Kazimierzu się nie obejdzie

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Nowe obszary tzw. „strefy B”, w tym na Kazimierzu – taka jest propozycja ZIKiT dla mieszkańców ulic, gdzie po porządkowaniu parkowania zniknie najwięcej miejsc postojowych. W planie są też nowe odcinki ulic jednokierunkowych, a nawet zwężenie fragmentu ulicy Dietla do jednego pasa. Wstępne propozycje w tej sprawie urzędnicy przedstawili w poniedziałek radnym z komisji infrastruktury.

Propozycje te są związane z planowaną na wakacje zmianą organizacji ruchu w strefie płatnego parkowania. Zlikwidowane zostaną wszystkie te miejsca, gdzie nie ma zachowanej minimalnej szerokości 1,5 metra chodnika dla pieszych oraz spora część tych, gdzie ta szerokość mieści się pomiędzy 1,5 a 2 metry. W tym drugim przypadku ZIKiT stoi na stanowisku, że miejsca parkingowe mogą pozostać tylko w tych miejscach, które można uznać za wyjątek (więcej o sprawie pisaliśmy np. TUTAJ).

Tam, gdzie będzie to możliwe, urzędnicy zamierzają zmienić sposób parkowania tak, by przynajmniej część miejsc pozostała (np. zmieniając sposób parkowania ze skośnego na równoległe lub wprowadzając ruch jednokierunkowy). Na komisji przedstawiono jednak takie rejony, gdzie miejsca parkingowe będą musiały zostać niemal całkowicie zlikwidowane, a nie ma możliwości, by wprowadzić tam jakiekolwiek zmiany (bo np. ulice już teraz są jednokierunkowe).

Pilotażowe strefy „zielone”

Stąd też propozycja pilotażowych „stref zielonych”, a w praktyce po prostu nowych obszarów obowiązywania tzw. „strefy B”. Mogą tam wjeżdżać tylko mieszkańcy, dostawcy czy pojazdy różnych służb. Wygląda na to, że taką „wersję minimum” ZIKiT zamierza obronić z całego planu „Mobilny Kraków”, który był w minionych miesiącach przedmiotem konsultacji i często bardzo gorących sporów.

Jak stwierdził podczas komisji wicedyrektor ZIKiT Łukasz Franek, największa kumulacja problemów ma miejsce na Kazimierzu. Tam na wielu ulicach miejsca postojowe trzeba będzie zlikwidować, a nie ma szans, by odtworzyć je w innym miejscu. Stąd propozycja, by cały rejon wyznaczony ulicami Miodową, Dajwór, św. Wawrzyńca i Krakowską został objęty strefą B. Dzięki temu mieszkańcy nie musieliby się obawiać, że ich miejsca postojowe będą zajmowane przez osoby z zewnątrz. Mniej korzystne może się to okazać dla przedsiębiorców, stąd cała sprawa będzie jeszcze przedmiotem konsultacji.

Jedna jezdnia na Dietla

O tym, jak duży może być deficyt miejsc w tej części miasta, może świadczyć rozwiązanie proponowane dla ulicy Dietla. Na odcinku pomiędzy ulicami Krakowską a Starowiślną znikną stamtąd wszystkie miejsca parkingowe. Stąd pomysł, by w godzinach nocnych i wieczornych oraz w weekendy dopuścić tam parkowanie na jednej jezdni. – Przeliczyliśmy przepustowość na tej ulicy i wiemy, że nie ma problemu w razie ewentualnego przewężenia do jednego pasa ruchu. Ale zdajemy sobie sprawę, że to jest temat, który na pewno wywoła emocje, dlatego padła propozycja, żeby to przewężenie obowiązywało w godzinach poza szczytem i w weekendy – przekonywał dyrektor Franek.

To nie jedyne rozwiązanie, które miałoby obowiązywać tylko wieczorami i w nocy. Nie jest wykluczone, że również tam, gdzie „oficjalne”, pełnowymiarowe miejsca postojowe nie będą mogły być wyznaczone, poza godzinami obowiązywania strefy płatnego parkowania (od 20 do 10) ZIKiT dopuści parkowanie na chodniku, oczywiście pod warunkiem zachowania 1,5-metrowej szerokości chodnika.

Nie tylko Kazimierz

Problemów nie brakuje też w innych rejonach centrum. Dlatego inne strefy ograniczonego ruchu miałyby zostać wprowadzone w rejonie ulic:

1. Studenckiej, Loretańskiej i Jabłonowskich

2. Pomiędzy Piłsudskiego a Zwierzyniecką (bez samych tych ulic i z zachowaniem dojazdu do szkoły przy ul. Smoleńsk)

3. Na ulicy Krótkiej i Krzywej przy Kleparzu

4. Radziwiłłowskiej z bocznymi

Z kolei na odcinkach ulic Krowoderskiej i Szlak ZIKiT chciałby wprowadzić ruch jednokierunkowy.

Część podczas wakacji, część pod koniec roku

Proponowane zmiany będą jeszcze dyskutowane. Część z nich, np. „strefę B” na Kazimierzu i w rejonie ul. Piłsudskiego można wprowadzić już podczas wakacji, razem ze zmianami w parkowaniu w strefie. Zmiany przy Kleparzu i przy Radziwiłłowskiej mogłyby zacząć obowiązywać dopiero pod koniec roku, po zakończeniu przebudowy ulicy Basztowej.

Na jesień ZIKiT planuje natomiast spore zmiany w kursowaniu tramwajów, które będą wiązały się ze zwiększeniem liczby kursów.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto
News will be here