W kwietniu przetarg w sprawie drogi między Ruczajem a Skawiną. Co z tramwajem?

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W kwietniu Zarząd Inwestycji Miejskich ma ogłosić przetarg na koncepcję dużej inwestycji na południu miasta. Chodzi o budowę nowej drogi oraz rozbudowę ulic Bunscha i Skotnickiej do granicy ze Skawiną. Są też nowe informacje w sprawie linii tramwajowej.

To na razie pierwszy, zupełnie wstępny etap przygotowań do inwestycji. Urzędnicy chcą zamówić przygotowanie koncepcji i uzyskanie decyzji środowiskowej. Decyzje, które zapadną na tym etapie, będą jednak miały znaczący wpływ na kształt przyszłego połączenia.

Ogłoszenie przetargu odsunęło się w czasie: kiedy informowaliśmy o tym w październiku, miasto zapowiadało rozpisanie zamówienia jeszcze do końca roku.

Do A4

Według informacji podawanych jesienią, ulica Bunscha miałaby zostać rozbudowana do dwóch jezdni po dwa pasy, a więc do rozmiarów ulicy Bobrzyńskiego. Dalej miałaby powstać nowa ulica Humboldta, mniej więcej na przedłużeniu ulicy Bunscha. Doprowadziłaby ona do ulicy Skotnickiej, która zostałaby rozbudowana od skrzyżowania z ulicą Trockiego do węzła autostradowego, czyli na długości ok. kilometra.

Za A4

Dziś wiadomo już więcej o zakresie planowanej inwestycji. W ramach koncepcji projektanci mieliby też przewidzieć rozbudowę ulicy Skotnickiej za węzłem autostradowym aż do granicy miasta, gdzie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad buduje właśnie rondo u wylotu obwodnicy Skawiny.

Ulica Skotnicka miałaby mieć tam dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Koncepcja ma też obejmować budowę ronda na skrzyżowaniu z ulicą Wrony. To o tyle istotna informacja, że wokół budowy tego ronda pojawiło się wcześniej sporo zawirowań. Pierwotnie miało być realizowane w ramach przebudowy ul. Wrony, ale kiedy okazało się, że potrzebne jest znacznie większe rondo niż w pierwotnych planach, wyłączono je z inwestycji dotyczącej ul. Wrony ze względu na brak środków. W minionym roku o przyspieszenie działań w tej sprawie zaapelowały do władz Krakowa władze Skawiny, twierdząc, że samo rondo przy obwodnicy nie rozwiąże problemu korków.

Uwzględnienie budowy ronda w koncepcji z jednej strony stanowi krok w stronę realizacji tego postulatu, a równocześnie wiąże się z odsunięciem realizacji w czasie, ponieważ trudno dziś powiedzieć, kiedy Kraków zdąży przygotować w pełni tak dużą inwestycję i znaleźć środki na jej przeprowadzenie.

Na A4

W całej sprawie sporo do powiedzenia będzie miała też Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która przymierza się do poszerzenia autostrady i przebudowy węzła. W październiku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział poszerzenie do trzech pasów obydwu jezdni A4 na odcinku pomiędzy ul. Kąpielową a węzłem Balice.

Co z tramwajem?

Według wcześniejszych deklaracji, wzdłuż ulic Bunscha, Humboldta i Skotnickiej miałaby przebiegać linia tramwajowa, z nową pętlą tramwajowo-autobusową w rejonie węzła autostradowego. Jesienią urzędnicy zastanawiali się też nad rozszerzeniem inwestycji również o linię na os. Kliny.

Dziś wiadomo już, że plany zostały okrojone. – W ramach zamówienia będą złożone dwie propozycje przebiegu linii tramwajowej. Jeden to proponowany wcześniej, kończący się w pobliżu autostrady. Jednak zgodnie z opinią Zarządu Transportu Publicznego analizowany będzie też drugi, znacznie krótszy, w którym linia skręcałaby z ul. Bunscha w lewo i kończyła się w rejonie szpitala Babińskiego – mówi nam Jan Machowski, rzecznik prasowy ZIM. – W ramach koncepcji mają zostać przeprowadzone analizy ruchu, które pozwolą wybrać optymalne rozwiązanie – stwierdza.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Dębniki
News will be here