Ronda, które mają powstać w miejscu skrzyżowań ul. Zawiłej z ulicami Komuny Paryskiej i Borkowską, mają w założeniu usprawnić ruch i ułatwić wyjazd z osiedla. Propozycje projektantów ujrzały niedawno światło dzienne.
W ostatnim czasie obydwa projekty zostały opublikowane na stronie Zarządu Transportu Publicznego i przechodzą audyt rowerowy. Z opublikowanych materiałów można się dowiedzieć, że ronda znacząco różniłyby się od siebie.
Turbina i dwa pasy
Rondo łączące ulice Zawiłą i Komuny Paryskiej zgodnie z propozycją projektantów ma być rondem turbinowym, z dwoma pasami ruchu. Kierowcy wjeżdżający na rondo z ul. Zawiłej mieliby do dyspozycji po dwa pasy ruchu, przypisane do wybranych kierunków jazdy, natomiast ci wyjeżdżający z ul. Komuny Paryskiej – jeden.
Na przejściach dla pieszych przewidziano azyle, choć w przypadku ul. Zawiłej trzeba będzie przejść równocześnie przez dwa pasy ruchu. Chodniki mają mieć szerokość 2,5 m, nie ma natomiast infrastruktury rowerowej.
Podobnie jak obecnie, na ul. Zawiłej tuż za skrzyżowaniem przewidziane są zatoki autobusowe, z niewielkimi zieleńcami po obydwu stronach wiat autobusowych.
Mniejsze przy Borkowskiej
Skrzyżowanie łączące ul. Zawiłą i Borkowską miałoby natomiast charakter standardowego ronda, z jednym pasem na wyspie, ale też z pojedynczymi pasami na dojeździe do ronda. W tym przypadku oprócz chodników projektanci przewidują już odcinki dróg dla rowerów po każdej ze stron i przejazdy rowerowe – choć na razie infrastruktura ta nie miałaby kontynuacji na odcinkach poza skrzyżowaniem.
W przypadku tego projektu znacznie więcej miejsca przewidziane jest na zieleń – nie tylko na samej wyspie ronda, ale również pomiędzy jezdnią a chodnikami.
Pierwsze na Kobierzyńskiej
W podobnym stylu, jak rondo na połączeniu z ul. Borkowską, zostało zaprojektowane rondo, które ma połączyć ulicę Zawiłą z ul. Kobierzyńską. Zgodnie z planem, to ono ma zostać wybudowane w pierwszej kolejności. Więcej o tych planach pisaliśmy tutaj:
Rondo ma też powstać u wylotu nowej ul. 8 Pułku Ułanów. W tym przypadku na rozstrzygnięcie czeka wciąż przetarg rozpisany jeszcze w poprzedniej kadencji. Nową drogę łączącą Kapelankę z ul. Zawiłą chce co prawda zbudować aż 13 firm, ale nawet najtańsza z ofert trzykrotnie przekracza budżet. Nie wiadomo na razie, jakie decyzje w tej sprawie podejmą nowe władze miasta.