Miasto wydało katalog dobrych zwyczajów dotyczących umieszczania nośników reklamowych w Krakowie. – Wszystkie zasady, które zostały zobrazowane w katalogu, pochodzą z uchwały Park Kulturowy Stare Miasto, zarządzenia prezydenta oraz obowiązujących Planów Zagospodarowania Przestrzennego – tłumaczy Jan Machowski z biura prasowego urzędu miasta.
Jak przypomina Agnieszka Łakomy, plastyk miasta, reklamy są obecne w naszym mieście od XIX wieku. Jednak w ciągu ostatnich lat bardzo zmieniły się „kanony”. – Klasyczne tablice zastępowane są coraz częściej popularnymi podświetlanymi kasetonami, literami przestrzennymi, tablicami LED i banerami reklamowymi, natomiast okna witryn sklepowych wyklejane są folią. Krajobraz ulic dopełniają wolnostojące nośniki reklamowe, takie jak citylight i słupy ogłoszeniowe, oraz wielkogabarytowe reklamy remontowo‑budowlane – przypomina Łakomy.
Plastyk miasta podkreśla, że zasadniczą kwestią jest dopasowanie nośników reklamowych do charakteru i kształtu elewacji budynku. – Ingerencja szyldów, banerów, plakatów, afiszy, ogłoszeń i wyklejek na szybach w wygląd istniejących budynków i przestrzeni miasta na poziomie materialnym, funkcjonalnym, kompozycyjnym i estetycznym zdecydowała o wprowadzeniu standardów i zaleceń, które pozwoliłyby zachować odpowiedni wizerunek elewacji i krajobrazu kulturowego miasta – tłumaczy.
Wszystkie zasady w jednym miejscu
W katalogu przedsiębiorcy sprawdzą więc co i jak mogą montować na elewacjach budynków. Zaprezentowane zostały dopuszczalne kształty i gabaryty szyldów oraz aranżacje witryn i to, jak powinny wyglądać, np. markizy. Dodatkowo przedsiębiorcy znajdą tam wykaz procedur i zezwoleń dotyczących montowania reklam.
I tak dla przykładu w katalogu znajdziemy informacje, że zakazane jest umieszczanie szyldów o powierzchni większej niż 1 mkw. i zasłaniania detali architektonicznych. Zakazane są również tablice ledowe, całkowite zaklejanie witryn sklepowych czy stosowanie neonów o temperaturze barwowej do 3 tys. kelwinów. Niedopuszczone jest także stosowanie markiz z logo czy malowanie po szybie danego lokalu (np. o promocjach dnia).
Jak tłumaczy Filip Szatanik, katalog ten ma zachęcać przedsiębiorców do tego, by miasto piękniało. Dlatego należy podkreślić, że egzekucja prawa dotyczy jedynie miejsca, gdzie obowiązuje Park Kulturowy oraz miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. I tak gdy właściciel sklepu przy ul. Szewskiej zamontuje tablicę ledową, zostanie za to ukarany. Podobnie będzie, gdy ktoś inny będzie chciał postawić instalacje reklamową tam, gdzie jest to niedopuszczalne – jak w przypadku słynnej reklamy przy ul. Konopnickiej.