Miasto podjęło decyzje w sprawie linii przez Aleje i węzła w Nowej Hucie

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Choć ceny były wyższe niż w planach, urzędnicy tuż przed Świętami zdecydowali o rozstrzygnięciu dwóch przetargów, które w przyszłości mogą mieć duże znaczenie dla transportu w mieście. Wybrali autora koncepcji linii tramwajowej biegnącej wzdłuż Alej Trzech Wieszczów i węzła przesiadkowego w Luboczy.

To dwa z całej serii przetargów dotyczących przygotowania koncepcji nowych linii tramwajowych. W obydwu przypadkach oferty okazały się wyższe niż założony budżet – w przypadku Luboczy o ponad połowę. Nie było więc pewności, czy miasto zdecyduje się na rozstrzygnięcie, czy jednak unieważni przetarg i albo rozpisze go ponownie, albo odłoży sprawę do szuflady.

Kleparz – plac Inwalidów

Nowa linia tramwajowa wzdłuż Alej miałaby mieć ok. 850 m długości. Z jednej strony przewidziane jest włączenie w stronę ulic Długiej i Kamiennej, a z drugiej – w stronę ul. Karmelickiej i Królewskiej.

Projektant musi przygotować aż pięć wersji, z dodatkowymi podwariantami – w tym wersje z linią tramwajową przebiegającą w pasie zieleni, w jezdni i w tunelu. Oprócz kwestii technicznych najtrudniejsze może się okazać uzyskanie uzgodnień konserwatorskich.

W przetargu wybrano ofertę firmy Sweco, za 948 tys. zł – pierwotnie miasto planowało na to wydać 800 tys. zł.

Lubocza

Koncepcję węzła w Luboczy również zaprojektuje Sweco. To będzie zupełnie inne zadanie niż próba przeprowadzenia linii tramwajowej przez jeden z najistotniejszych ciągów komunikacyjnych w mieście.

Na nowy węzeł przesiadkowy ma się składać przystanek kolejowy Kraków Lubocza, zmodernizowana pętla Walcownia oraz parking Park&Ride. Oprócz tego projektant ma zaprojektować tunel lub estakadę pozwalającą bezkolizyjnie przekroczyć tory. Nowy obiekt może się znaleźć albo w ciągu ulicy Blokowej, albo w jej sąsiedztwie.

Projektant ma też uwzględnić integrację różnych środków transportu, m.in. zapewnić połączenie z głównymi trasami rowerowymi i z planowanym w sąsiedztwie węzłem S7, a także w maksymalnym stopniu skrócić drogi dojścia pomiędzy przystankiem kolejowym, pętlą tramwajową i parkingiem, osiedlem oraz cmentarzem Grębałów.

Koncepcja będzie kosztować 927 tys. zł, co oznacza bardzo duże przekroczenie pierwotnej kwoty, określonej na 600 tys. zł.

To nie koniec

W marcu rozstrzygnięto przetarg na koncepcję linii przebiegającej ul. Wielicką do os. Rżąka – tam również zwycięzcą okazało się Sweco, za 988 tys. zł. Również w marcu Zarząd Inwestycji Miejskich wybrał autora koncepcji linii Cichy Kącik-Azory. Cztery warianty tej linii, za 983 tys. zł, przygotuje Fehlings Krug Polska.

Nie ma jeszcze decyzji w sprawie koncepcji przedłużenia linii z Małego Płaszowa w stronę Rybitw. Zakładaną kwotę 1,1 mln w najmniejszym stopniu przekracza oferta firmy LPW, za 1,17 mln zł.

Unieważniony został natomiast organizowany przez ZDMK przetarg na koncepcję linii tramwajowej przez ul. Lema. Najtańsza oferta (znów autorstwa Sweco) opiewała na 590 tys. zł, podczas gdy jednostka przeznaczyła na ten cel jedynie 200 tys. zł. Tym razem nie było mowy o zwiększeniu budżetu.