Miasto zamówi koncepcję linii tramwajowej przez Aleje

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Urząd miasta rozpisał przetarg na koncepcję nowej linii tramwajowej. Miałaby ona przebiegać pomiędzy Nowym Kleparzem a placem Inwalidów.

Nowa linia tramwajowa miałaby mieć ok. 850 m długości. Z jednej strony przewidziane jest włączenie w stronę ulic Długiej i Kamiennej, a z drugiej – w stronę ul. Karmelickiej i Królewskiej. W miarę potrzeby projektanci muszą też przewidzieć zmiany na końcowych odcinkach ulic dochodzących do Alej i na skrzyżowaniach, przy założeniu, że ruch tramwajowy powinien mieć priorytet, a zmiany nie mogą oddziaływać negatywnie również na ruch autobusów.

Zadanie stojące przed firmą, która wygra przetarg, będzie bardzo szerokie. Będzie ona musiała przygotować pięć wariantów, z dodatkowymi podwariantami.

- Wariant 1 – linia tramwajowa przebiegająca w pasie zieleni, zarówno w wersji ze wspólnym pasem autobusowo-tramwajowym, jak i z pozostawieniem buspasów w obecnej formie. W pierwszej wersji obecne buspasy zamieniłyby się w drogi dla rowerów, w drugiej torowisko byłoby zielone, ale trzeba zaprojektować również drogi dla rowerów po obydwu stronach Alej.

- Wariant 2 – linia tramwajowa w jezdni Alej. Tutaj trzeba będzie przeanalizować trzy wersje. W pierwszej autobusy i tramwaje poruszają się jezdnią północną, a ruch indywidualny jest w całości przeniesiony na jezdnię południową. W drugiej ruch samochodowy przebiega wewnętrznymi pasami, autobusowy i tramwajowy w miejscu pasów środkowych, a dotychczasowe buspasy są przeznaczone dla rowerzystów. W wersji trzeciej torowisko w obydwu kierunkach jest poprowadzone północną jezdnią, buspas na południowej jezdni pozostaje bez zmian, a ruch samochodowy jest poprowadzony w obydwu kierunkach na południowej jezdni, po jednym pasie w każdym kierunku.

- Wariant 3 – linia tramwajowa w tunelu. Tunel miałby przebiegać pod północną jezdnią. W zależności od wersji, projekt powinien zakładać albo wykonanie zjazdów bez ingerencji w istniejące rozwiązania tramwajowe na skrzyżowaniach, albo z korektą istniejącego układu drogowego i tramwajowego, albo z dużą zmianą – w tej wersji tramwaje zjeżdżałyby pod ziemię już na ulicach Karmelickiej, Królewskiej, Długiej i Kamiennej, a węzły rozjazdowe znalazłyby się pod ziemią.

Oprócz trzech wymienionych, projektant musi przedstawić jeszcze dwa warianty autorskie.

Urząd miasta czeka na oferty firm do 29 stycznia. Zwycięzca będzie miał niecałe półtora roku na przygotowanie wszystkich uzgodnień, analiz, projektów i przeprowadzenie konsultacji społecznych.

Przygotowanie koncepcji nie oznacza bynajmniej szybkiej realizacji. Miasto w ostatnim czasie rozpisało kilka podobnych przetargów, dotyczących m.in. linii do os. Rżąka (przy nowym szpitalu), do węzła Kraków Przewóz czy z Cichego Kącika na Azory.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto Krowodrza