Starowiślna w coraz gorszym stanie. Miasto liczy na unijne pieniądze

Zdjęcie ilustracyjne fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Po tym, jak wyskakujące szyny z Kościuszki i Zwierzynieckiej przeszły do historii, ulica Starowiślna zdecydowanie zwycięża w rankingu najbardziej zdezelowanych torowisk. Zarząd dróg liczy na to, że na przebudowę pozyska unijne środki.

Od czasu do czasu na miejskich profilach można przeczytać, że tramwaje nie kursują ul. Starowiślną z powodu „awarii torowiska” lub że ruch w tym miejscu będzie wstrzymany z powodu „awaryjnej naprawy”. Wystarczy przejechać się tamtędy tramwajem lub przejść wzdłuż ulicy, by się przekonać, że pod tymi określeniami kryje się torowisko w bardzo kiepskim stanie, wymuszające radykalne ograniczenie prędkości, generujące hałas i wymagające całkowitej wymiany.

Lata zapowiedzi

O tej inwestycji mówi się od lat – według pierwotnych zapowiedzi miała ona ruszyć niedługo po przebudowie ul. Krakowskiej. W tym roku też nie doczekamy jeszcze wbicia pierwszej łopaty, ale w tle toczą się przygotowania dotyczące projektu i potrzebnych pozwoleń.

Obecnie Zarząd Dróg Miasta Krakowa jest na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej. Chodzi o cały odcinek od skrzyżowania z ul. Dietla do mostu Powstańców Śląskich, razem z remontem mostu. Będzie to druga decyzja w tej sprawie, ponieważ w międzyczasie zmienił się pomysł na to, jak ulica ma wyglądać – po konsultacjach społecznych urzędnicy zapowiedzieli tam w 2020 roku wprowadzenie ruchu jednokierunkowego dla samochodów (w stronę mostu Powstańców Śląskich), podobnie jak to ma miejsce np. na pierwszej obwodnicy. Wzdłuż ulicy mają się też pojawić drzewa.

Jak informuje nas rzecznik prasowy ZDMK Krzysztof Wojdowski, plan jest taki, by decyzję uzyskać jeszcze w tym kwartale. Do końca roku projektanci mają przekazać całą dokumentację i doprowadzić do wszczęcia postępowania o wydanie stosownego zezwolenia. W pierwszych miesiącach przyszłego roku miejska jednostka chce mieć już zielone światło dla rozpoczęcia inwestycji.

Kiedy prace? Według planu, w II kwartale 2025 roku ZDMK ogłosiłby przetarg na wykonawcę zadania, a z przebudowanego odcinka będzie można skorzystać pod koniec 2027 roku.

Unia pomoże?

Ulica Starowiślna została wpisana do tegorocznego budżetu na modernizację torowisk tramwajowych. Z kolei na lata 2026-2027 jest na ten cel zarezerwowane w prognozie finansowej łącznie 47,3 mln zł (dla porównania, umowa na przebudowę ul. Zwierzynieckiej i Kościuszki opiewała na kwotę 94 mln zł).

ZDMK chce pozyskać na tę inwestycję środki z Unii Europejskiej. W ostatnim czasie rozpisał przetarg na przygotowanie stosownej dokumentacji aplikacyjnej. W ten sam sposób urzędnicy chcą też znaleźć środki na przebudowę skrzyżowania przy Bagateli, która w pierwotnej wersji miała zostać zrealizowana przed igrzyskami, z wykorzystaniem rządowego dofinansowania. Trzecia część tego samego przetargu dotyczy natomiast rozwoju inteligentnych systemów transportowych (ITS) poprawiających dostępność komunikacyjną na terenie miasta. Trzy projekty aplikacyjne, z całą potrzebną dokumentacją, powinny być gotowe do 20 czerwca.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto

Aktualności

Pokaż więcej