Jak Kraków wspiera branżę filmową?

fot. LoveKraków.pl

Kraków to jedno z najważniejszych miejsc na filmowej mapie Polski. Zarówno w mieście, jak i na terenie Małopolski powstaje coraz więcej filmowych produkcji. Wystarczy wymienić produkcje takie jak „Pod Mocnym Aniołem”, „Obława” czy „Czerwony Pająk”, które otrzymały wsparcie z Regionalnego Funduszu Filmowego. Jakie produkcje mogą zatem liczyć na wsparcie Kraków Film Comisssion?

Kraków od lat jest jednym z ważniejszych miejsc związanych z filmem. Lista Schindlera Spielberga, Vinci Machulskiego czy Człowiek z marmuru Wajdy to tylko niektóre z produkcji, które powstawały właśnie w stolicy Małopolski. Każdego roku odbywają się tutaj również festiwale takie jak Krakowski Festiwal Filmowy czy Off Camera, które gromadzą liczną publiczność. Nie można zapomnieć również o kinach studyjnych czy multipleksach. Dlatego też w 2010 roku powołano Komisję Filmową, której zadaniem jest wspieranie realizacji produkcji filmowych. Ma również służyć pomocą przy uzyskiwaniu wymaganych zezwoleń czy w dostępie do lokacji publicznych na terenie województwa. Rok wcześniej powstał Regionalny Fundusz Filmowy, który wspiera filmowe produkcje finansowo.

„Większość ocen jest pozytywna”

Jak twierdzi szef Kraków Film Comission Dariusz Nosal, działalność Komisji jest oceniana na bieżąco. Przyznaje, że w większości są to oceny pozytywne.

- Nasza praca przynosi wymierne korzyści, nie tylko promocyjne, ale również ekonomiczne dla regionu i branży w regionie – przyznaje w rozmowie z LoveKraków.pl. - Producentom, którzy realizują projekty w naszym mieście ułatwia pracę. Dużo szybciej i łatwiej zaplanują i zrealizują plan zdjęciowy.

To jednak nie jedyne działania, w jakie angażuje się Komisja Filmowa. To również organizacja warsztatów, kina letniego, konferencji, spotkań branżowych czy członkostwo w różnych stowarzyszeniach branżowych w Polsce i za granicą.

Kraków przyjazny filmowcom?

–  Z pełną odpowiedzialnością mogę stwierdzić, że bez KFC promocja filmowego wizerunku Krakowa nie była by możliwa na taką skalę, i nie w takim zakresie. Dzięki szerokiemu spektrum naszej działalności, pozyskiwanym środkom zewnętrznym, jak w przypadku projektu „Filmowa Małopolska", Kraków - jako atrakcyjna lokacja filmowa i region przyjazny filmowcom - był i jest obecny na największych wydarzeniach filmowych nie tylko w Polsce, ale i na świecie – ocenia nasz rozmówca. –  Tutaj wymienić mogę najważniejsze festiwale filmowe, mowa o Cannes, Berlinie, Toronto, Karlovych Varach i wielu innych branżowych wydarzeniach.

 

Powstała również specjalna aplikacja „Film Region”, dzięki której można zobaczyć atrakcyjne plenery filmowe Małopolski w technice 360 st.

 

Dofinansowanie bez konkretnej kwoty

Priorytetowe produkcje, na które Kraków Film Comisssion przeznacza dotację, to te związane z Krakowem lub Małopolską. Dofinansowanie pochodzi ze środków Regionalnego Funduszu Filmowego.

–  Filmy biorące udział w konkursie mają za zadanie przyczynić się do kulturalnej, turystycznej i gospodarczej promocji regionu. Warunkiem, który muszą spełnić startujące w konkursie filmy jest związanie produkcji z województwem małopolskim lub Krakowem, zarówno poprzez tematykę, jak i twórców, a przede wszystkim poprzez miejsce realizacji filmu – informuje Dariusz Nosal.

Do tej pory wsparcie w ramach Regionalnego Funduszu Filmowego otrzymały produkcje takie jak  „Pod Mocnym Aniołem" Wojciecha Smarzowskiego, „Czerwony Pająk" Marcina Koszałki, czy „Obława" Marcina Krzyształowicza.

–  Jak widać, są to filmy o dużym rozgłosie, nie tylko w Polsce. Oczywiście, bardzo ważnym kryterium w konkursie jest również jakość scenariusza, sposób opowiedzenia danej historii. Rozpoznawalność twórców, w tym także aktorów, również wiarygodność producentów mają duże znaczenie – dodaje.

Jeżeli chodzi o kwotę dofinansowania, to nie jest ona dokładnie sprecyzowana. Pojawiają się jednak dwa obostrzenia – budżet Regionalnego Funduszu Filmowego oscyluje na poziomie 1 mln zł brutto i zapis w konkursowym regulaminie. Dlatego też dofinansowanie całego projektu nie może przekroczyć 50% budżetu filmu.