Statystyki prowadzone przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego obnażają bezlitosną prawdę. Kierowcy podróżujący po małopolskich drogach notorycznie nie stosują się do obowiązujących ograniczeń prędkości. Małopolskie fotoradary zrobiły tysiące zdjęć.
Pierwsze półrocze to prawdziwe żniwo dla małopolskich fotoradarów. Tylko od początku roku zrobiły one łącznie około 35 tysięcy zdjęć. Bezwzględnym rekordzistą w ostatnim półroczu został fotoradar w Przegini Duchownej przy ul. Śląskiej, który zrobił ok 3,6 tys. zdjęć. Drugie miejsce zajął ten w Jaworniku – nieco ponad 2,4 tys. zdjęć. Na trzecim miejscu znalazł się fotoradar w Liszkach przy ul. Krakowskiej – 2,1 tys. zdjęć. W minionych sześciu miesiącach były też fotoradary, które nie zrobiły nawet 200 zdjęć. Mowa tutaj chociażby o tych, które znajdują się w: Michałowicach – 105, Wawrzeńczycach – 146 i Naściszowej – 192.
Jak sytuacja wyglądała w stolicy Małopolski? W minionym półroczu fotoradary w Krakowie zrobiły łącznie ok 1,1 tys. zdjęć: najwięcej przy ul. Armii Krajowej – 519, Lublańskiej – 336, Andersa – 260.
W analogicznym czasie w minionym roku liczba ta była bardzo podobna. Wówczas rekordzistą pierwszego półrocza został fotoradar w Krzyszkowicach, który zrobił ok 4,6 tys. zdjęć. Na drugim miejscu znalazł się fotoradar w Liszkach przy ul. Krakowskiej – 3,2 tys. zdjęć. Podium zamknął fotoradar w Krośnicy przy ul. Nowotarskiej – 2,4 tys. zdjęć. W pierwszym półroczu minionego roku najmniej zdjęć zrobił fotoradar w Mogilanach – 160.
Z kolei pierwsze półrocze minionego roku wyglądało w Krakowie następująco: Armii Krajowej – 600, Andersa – 392, Lublańska – 350.
Będzie nowy odcinkowy pomiar prędkości
Jak już wcześniej informowaliśmy, w tunelu w Zielonkach na północnej obwodnicy Krakowa ma zostać zamontowany system do odcinkowego pomiaru prędkości. Główny Inspektorat Transportu Drogowego w ramach przetargu wyłonił już wykonawcę tego zadania. GITD planował przeznaczyć na to zadanie 2 mln zł. Ostatecznie oferta wybrana przez inwestora opiewa na kwotę sięgającą ok. 1,7 mln zł.
Planowany termin realizacji zamówienia to maksymalnie 18 tygodni, a więc nieco ponad cztery miesiące. Urządzenie musi zapewniać pracę 24 godziny na dobę przez cały rok i robić wystarczająco wyraźne zdjęcia również przy gorszym oświetleniu, na wszystkich pasach.