Nowa droga startowa. Kolejny etap procesu decyzji środowiskowej

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Kielecki Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wystąpił do kolejnych instytucji o wydanie uzgodnień dla nowej drogi startowej krakowskiego lotniska. Ale to dobra wiadomość.

Od blisko dziewięciu lat planowana jest nowa droga startowa w Balicach. Inwestycja wciąż nie może wyjść poza etap postępowań administracyjnych. Obecnie trwa proces wydawania decyzji środowiskowej, którą prowadzi Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach.

Dla władz lotniska najważniejsze jest, aby nie zakwestionowano proponowanych przez Kraków Airport rozwiązań dotyczących nowej drogi startowej, przede wszystkim wariantów jej przebiegu.

Dwa warianty

Obecnie analizowane są dwa warianty. Pierwszy zakłada niemal równoległe poprowadzenie nowej drogi startowej względem istniejącej. Centralny punkt pasa przeciąłby dotychczasową trasę startową, z której korzystają obecnie samoloty.

Drugi wariant, rekomendowany przez władze lotniska, to wariant północny, odchylony od istniejącego pasa o 4,7 stopniaObie opcje zostały zaakceptowane przez wojsko, które również korzysta z podkrakowskiego lotniska.

Poprawki i uzgodnienia

Co jakiś czas RDOŚ w Kielcach żąda od Kraków Airport uzupełnień raportu dotyczącego wpływu inwestycji na środowisko. Najświeższe pisma skierowane do urzędników ochrony przyrody dotarły w połowie grudnia zeszłego roku oraz 15 stycznia tego roku.

Z kolei 25 stycznia RDOŚ poinformował, że zwrócił się do trzech instytucji – Wojskowego Inspektora Sanitarnego, małopolskiego Sanepidu oraz Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie – o opinie w sprawie realizacji przedsięwzięcia.

– W procedurze dotyczącej  budowy nowej drogi startowej RDOŚ w Kielcach po raz pierwszy  w tym postępowaniu zakończył pozytywnie proces weryfikacji dokumentów przedłożonych przez MPL – mówi Natalia Vince, rzeczniczka prasowa Kraków Airport.

Dlatego też, zgodnie z przepisami prawa, RDOŚ zwrócił się o opinię w sprawie realizacji przedsięwzięcia do wcześniej wymienionych organów, które mają 30 dni na zajęcie stanowiska w tej sprawie.

Szczegóły inwestycji

Nowa droga startowa będzie mieć 2,8 km długości i 45 m szerokości, a po obu stronach zaplanowano 7,5-metrowe pobocza. – W ramach inwestycji planuje się budowę dróg szybkiego zjazdu oraz połączenie z istniejącą siecią dróg kołowania.Nowa droga startowa zostanie wyposażona w system obserwacji meteorologicznych AWOS, niezbędne urządzenia nawigacyjne oraz oświetlenie – informuje Kraków Airport.

Nowy rok, nowy rekord

Tymczasem z krakowskiego lotniska korzysta coraz więcej osób. W styczniu było to ponad 796 tys. osób. – Czyli 15 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu w ubiegłym roku. Miesiąc ten był zatem rekordowym styczniem pod względem liczby obsłużonych podróżnych na krakowskim lotnisku – powiedział Łukasz Strutyński, prezes zarządu Kraków Airport. Władze lotniska podzieliły się również najpopularniejszymi kierunkami. Było to Włochy i Austria, a także jeszcze cieplejsze rejony, jak Turcja, ZEA czy Maroko.