Nowa linia tramwajowa i wylotówka w stronę Skawiny z poślizgiem

Ul. Bunscha fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

ZIM unieważnił przetarg na opracowanie koncepcji rozbudowy ul. Bunscha, budowy ul. Humboldta i przedłużenia linii tramwajowej z Ruczaju. Rusza natomiast przygotowanie studium dla linii tramwajowej na Kliny.

Planowana przez Zarząd Inwestycji Miejskich inwestycja ma objąć rozbudowę ul. Bunscha do dwóch jezdni po dwa pasy, z infrastrukturą pieszą i rowerową oraz budowę nowej ulicy Humboldta na jej przedłużeniu, aż do ul. Skotnickiej – która na fragmencie również zostanie rozbudowana, zarówno przed jak i za węzłem autostradowym. Wzdłuż ul. Bunscha ma zostać poprowadzona nowa linia tramwajowa, z pętlą w rejonie ul. Spacerowej lub dopiero w rejonie węzła autostradowego.

Sześć ofert, najtańsza do kosza

Zadaniem projektantów miało być opracowanie koncepcji w co najmniej trzech wariantach i uzyskanie ostatecznej decyzji środowiskowej dla wariantu wybranego do realizacji. W marcu informowaliśmy o tym, że zgłosiło się sześć firm, które za przygotowanie dokumentów zaproponowały kwoty od ok. 1,6 mln zł do prawie 4 mln.

Problem w tym, że tylko najtańsza z ofert, złożona przez ARG Projektowanie Inwestycyjne, mieściła się w kwocie ok. 1,8 mln zł, którą Zarząd Inwestycji Miejskich miał zarezerwowaną na ten cel.

Teraz wiadomo już, że Zarząd Inwestycji Miejskich odrzucił tę ofertę, argumentując taką decyzję rażąco niską ceną. W tej sytuacji najwyższą ocenę uzyskała firma Sweco Polska, ale jej wybór wiązałby się z wydatkiem na poziomie prawie 2,2 mln zł. W tej sytuacji urzędnicy unieważnili przetarg.

ZIM zapowiada, że powtórzy przetarg, choć nie wyklucza pewnych modyfikacji w zamówieniu, m.in. w związku z ustaleniami z gminą Skawina czy zamawianym przez urząd miasta studium wykonalności dla linii tramwajowej na Kliny.

Naczynia połączone

W tej ostatniej sprawie pojawiły się w ostatnim czasie postępy: pod koniec ubiegłego tygodnia urząd miasta wybrał firmę, która ma przygotować studium. Projektanci będą musieli opracować łącznie sześć wariantów rozwiązań, po czym wskazać ten, który jest najbardziej korzystny. Jedną z tych możliwości, choć krytykowaną za długość i nieatrakcyjny czas przejazdu, jest właśnie połączenie przez ul. Bunscha. Więcej o branych pod uwagę wersjach pisaliśmy tutaj:

Dokumenty ma przygotować firma Databout z Warszawy, za co otrzyma 429 tys. zł.

Bez decyzji w sprawie 8 Pułku Ułanów

Elementem tej układanki jest także ul. 8 Pułku Ułanów. Wciąż czeka na rozstrzygnięcie przetarg ZIM na wybór wykonawcy prac budowlanych, a równocześnie linia tramwajowa w tym rejonie jest jednym z branych pod uwagę wariantów, jeśli chodzi o studium połączenia tramwajowego z Klinami.

Prezydent Aleksander Miszalski w kampanii krytycznie wypowiadał się na temat przygotowanej inwestycji, zwłaszcza odcinka pomiędzy ul. Kapelanka a Trasą Łagiewnicką. Co istotne, ewentualne rozpoczęcie prac wymagałoby wcześniej znaczącego zwiększenia budżetu na ten cel, do czego potrzebna jest decyzja rady miasta.

O sprawę pyta w interpelacji radny Michał Starobrat. – Obawiam się, ale również obawia się kilka/kilkanaście tysięcy mieszkańców m.in. Klinów, że wypowiedzi Pana Prezydenta z czasu kampanii wyborczej w temacie ul. 8 Pułku Ułanów zostaną zmaterializowane, przetarg zostanie unieważniony, a kolejny nie zostanie ogłoszony przez długi, długi czas. Co sprawi, że rozpoczęcie prac budowlanych przesunie się o rok lub dwa, albo całkowicie prace nad tą strategiczną drogą zostaną zaprzestane – skomentował w piśmie.

 

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Dębniki Swoszowice