Mieszkańcy bloków w rejonie ul. Lipińskiego sprzeciwiają się planom miasta dotyczącym budowy ul. 8 Pułku Ułanów. Ich stanowisko poparł poseł Aleksander Miszalski, ubiegający się o fotel prezydenta miasta.
Zgodnie z planem, ulica 8 Pułku Ułanów będzie przedłużeniem ul. Kapelanka i poprowadzi aż do ul. Zawiłej, po drodze krzyżując się z Trasą Łagiewnicką. Ma powstać 2,7-kilometrowy odcinek ulicy, z jedną jezdnią po jednym pasie w każdą stronę oraz chodnikami i drogą dla rowerów. Mają nią kursować także autobusy.
Pod koniec roku Zarząd Inwestycji Miejskich ogłosił przetarg na budowę trzech z czterech odcinków (przy czym zamówienie jest tak skonstruowane, by można było je rozszerzyć na całość nowej ulicy, kiedy wszystkie dokumenty będą już gotowe).
Sąsiedzi przeciwni
Kroki podjęte przez ZIM wywołały sprzeciw wśród sąsiadów inwestycji. We wtorek konferencję prasową z udziałem mieszkańców ul. Lipińskiego zorganizował poseł Aleksander Miszalski, kandydat na prezydenta Krakowa.
Renata Piętka, radna Rady Dzielnicy VIII Dębniki, zwracała uwagę, że od czasów, kiedy zaplanowano ulicę, cały ten rejon zdążył się zabudować i zmienić swój charakter. – Ulica 8 Pułku Ułanów to inwestycja, która była w planach jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku. Myślę, że warto było podczas wydawania decyzji o pozwoleniu na budowę uwzględniać ten fakt, że droga ma powstać. W międzyczasie powstało mnóstwo budynków wielorodzinnych, a tym samym zmieniła się strefa oddziaływania tej całej drogi – argumentowała radna. – Droga będzie szła miejscami bardzo blisko zabudowy mieszkalnej. Całe połacie zieleni zostaną zlikwidowane, i tak już niewielkie. Nawigacja z Trasy Łagiewnickiej będzie kierować przez ten odcinek, co na pewno nie poprawi sytuacji na Kapelance i Brożka, które w godzinach szczytu już teraz są zakorkowane – mówiła.
– Ten odcinek jest absurdalnie poprowadzony. Idzie w bezpośrednim sąsiedztwie bloków, w dodatku po terenach zielonych, wzdłuż ulicy, która ma pozostać – i powinna, bo są tam miejsca parkingowe – przekonywał Aleksander Miszalski. W jego ocenie miasto powinno zrobić krok wstecz i od nowa przeanalizować, czy i w jakiej formie odcinek łączący Kapelankę i Trasę Łagiewnicką jest potrzebny, a jego budowa w proponowanej formie nie rozwiąże żadnych problemów komunikacyjnych.
– Pytanie jest takie, czy w ogóle nie powinno się rozpocząć budowy ul. 8 Pułku Ułanów od drugiej strony. Czy nie powinno się jej zupełnie przeprojektować i zastanowić się nad tym, czy ten odcinek czwarty w ogóle jest konieczny. A jeśli tak, to czy nie powinien zostać wpuszczony pod ziemię. To jest rzecz do zrobienia na nowo, nie można opierać się na planach, które były sprzed kilkudziesięciu lat – mówił Miszalski i zapowiedział, że złoży interwencję w tej sprawie, by podejść do sprawy jeszcze raz.
– Tu są dwie szkoły podstawowe, trzy przedszkola i dwa żłobki. Obserwuję z okien, jak dzieci chodzą tutaj na jedyną dostępną zieleń, przez którą chce się teraz przepuścić drogę przelotową. Mieszka tutaj też wielu starszych ludzi, którzy przechodzą tędy z zakupami. Weźmy pod uwagę, że to wewnętrzna droga osiedla. Patrząc od strony zdrowotnej, to jest zatrucie środowiska, to jest bezpieczeństwo tych ludzi przechodzących, to kolejne samochody, które będą tu emitować zanieczyszczenia – mówił prof. Aleksander Skotnicki, mieszkaniec jednego z okolicznych bloków.
ZIM nie zmienia planów
Miasto w wydanym dziś komunikacie podtrzymuje swoje dotychczasowe plany i przekonuje, że droga będzie stanowiła alternatywę dla ul. Kobierzyńskiej i poprawi obsługę komunikacyjną w dzielnicach Dębniki i Borek Fałęcki.
Urzędnicy również podkreślają, że droga planowana była od lat, ale wyprowadzają z tego odwrotne wnioski. – W trakcie wszystkich etapów przygotowania inwestycji prowadzone były konsultacje i spotkania konsultacyjne z mieszkańcami, w tym m.in. z mieszkającymi w rejonie ul. Lipińskiego. Zarząd Inwestycji Miejskich zorganizował wiele spotkań z lokalną społecznością, radnymi dzielnicowymi i przedsiębiorcami, których celem było przedstawienie proponowanych rozwiązań. Właściciele i zarządcy nieruchomości sąsiadujących z proponowanym przebiegiem ulicy byli też stronami postępowania o ZRID. Część uwag zgłoszonych przez mieszkańców udało się uwzględnić w dokumentacji projektowej – przekonują urzędnicy. Podkreślają też przy tym, że ul. 8 Pułku Ułanów nie będzie ruchliwą arterią komunikacyjną z wieloma pasami ruchu.
Termin otwarcia ofert w przetargu został przesunięty na koniec lutego, ze względu na duże zainteresowanie firm. – Zgodnie z założeniem, wykonawca zadania będzie miał 18 miesięcy na realizację trzech odcinków ul. 8 Pułku Ułanów zadania licząc od daty podpisania umowy – podaje miasto w komunikacie.