Wykonawca linii tramwajowej do Mistrzejowic rozpoczyna demontaż ekranów akustycznych przy al. Jana Pawła II. To przygotowanie do przebudowy skrzyżowania, która przyniesie duże utrudnienia dla kierowców i pasażerów.
O potrzebie wyłączenia ruchu tramwajowego na skrzyżowaniu ul. Mogilskiej, Meissnera, Lema i al. Jana Pawła II informowaliśmy w połowie stycznia. Wykonawca musi tam połączyć nowo budowane torowisko do Mistrzejowic z istniejącą linią biegnącą wzdłuż ul. Mogilskiej i al. Jana Pawła II. W praktyce jest to gruntowna przebudowa całego skrzyżowania, wraz z podziemnymi instalacjami. Torowisko na całej tarczy skrzyżowania ma zostać ułożone z wielkogabarytowych płyt, dzięki czemu ma być trwalsze i służyć dłużej bez konieczności prowadzenia napraw.
Ekrany do przesunięcia
W ostatnich dniach firma Gulermak ogłosiła, że rozpoczyna demontaż ekranów akustycznych na al. Jana Pawła II – na odcinku między ulicami Ułanów a Meissnera. To pierwszy etap przygotowań do przebudowy skrzyżowania. Prace mają potrwać około dwóch tygodni i będą się wiązać z czasowymi utrudnieniami w ruchu pieszym, rowerowym oraz samochodowym.
– Zakres prac obejmuje demontaż około 185 metrów bieżących istniejących ekranów akustycznych. W ich miejsce, w miarę postępu robót, sukcesywnie montowane będą nowe ekrany o łącznej długości około 175,5 m. Zmiany te wynikają ze zmiany geometrii układu drogowego, w tym przesunięcia przebiegu jezdni oraz korekty układu skrzyżowania – mówi nam Bartosz Sawicki z firmy Gulermak.
Jak wylicza, na odcinku al. Jana Pawła II ekrany zostaną przesunięte o około 6 m bliżej zabudowy mieszkaniowej w stosunku do ich dotychczasowego położenia. Natomiast w rejonie samego skrzyżowania, na rogu al. Jana Pawła II i ul. Meissnera, nowe ekrany znajdą się o około 17 metrów bliżej budynku mieszkalnego niż dotychczas.
Utrudnienia coraz bliżej
Przesuwanie ekranów to już wyraźny znak, że zapowiadana od dłuższego czasu przebudowa skrzyżowania jest już blisko. Wykonawca na razie nie podaje szczegółów, argumentując to tym, że trwają jeszcze ustalenia w tej sprawie – dotyczące np. komunikacji zastępczej, objazdów czy organizacji ruchu.
Prace będą na pewno podzielone na etapy – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, przejezdność na ciągu między centrum a Nową Hutą zostanie utrzymana, przy czym ruch będzie przekładany na jedną z jezdni, w zależności od etapu prac.
Wiadomo, że start głównych robót planowany jest na wakacje – tak, by utrudnienia dla mieszkańców były mniejsze. Te jednak i tak będą duże, biorąc pod uwagę fakt, że równocześnie prowadzone są też prace na moście Grunwaldzkim, a w planach jest także przebudowa skrzyżowania ulic Piłsudskiego i Straszewskiego (w tym drugim przypadku konkretne daty rozpoczęcia prac jeszcze nie padły).