Nowa ulica Mogilska. Powinna być "Aleja Mogilska"? [SONDA]

W tym roku rozpocznie się przebudowa ciągu komunikacyjnego łączącego rondo Mogilskie i Plac Centralny. Wyremontowane mają zostać ulice oraz torowisko.

W ramach tej inwestycji, wartej ponad 150 mln złotych, planowana jest przebudowa 6,5 km odcinka linii tramwajowej, wprowadzenie systemu sterowania ruchem i remont dróg, głównie ulicy Mogilskiej. Dzięki temu, do Nowej Huty pojedzie kolejna nitka Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Przebudowane zostanie również skrzyżowanie Mogilskiej z ulicą Meissnera, po to by połączyć je z ulicą Lema (dojazd do hali widowiskowo-sportowej).

Kilka miesięcy temu, gdy tworzono projekt inwestycji, swoją propozycję przedstawiło Stowarzyszenie Przestrzeń-Ludzie-Miasto. Według inicjatorów pomysłu "Aleja Mogilska", ta ulica miałaby się zamienić w reprezentatywną aleję, z przestrzenią dla rowerzystów i pieszych oraz dużą ilością zieleni. Projekt ten zakłada również ograniczenie miejsca dla samochodów, do jednego pasa ruchu w każdym kierunku. Na to nie ma zgody w Zarządzie Infrastruktury Miejskiej i Transportu.

Projekt "Aleja Mogilska" zyskał spore poparcie wśród różnych krakowskich organizacji i stowarzyszeń. Poparły go m.in. Kraków Miastem Rowerów i Stowarzyszenie ŁAD. Jednak jedyne co udało się uzyskać inicjatorom, to stworzenie ścieżki rowerowej na całej długości ulicy Mogilskiej.

Jesteśmy głęboko przekonani, że możliwe jest jednoczesne zwiększenie przepustowości ulicy, zwiększenie liczby miejsc parkingowych, dodanie mnóstwa zieleni, wygodnych dróg rowerowych i szerokich chodników – powiedział nam jeden z przedstawicieli Stowarzyszenia Przestrzeń-Ludzie-Miasto.

Projekt zakłada sprawiedliwe rozdzieleni przestrzeni dla wszystkich użytkowników. A więc dla użytkowników komunikacji zbiorowej przeznaczony byłby pas tramwajowy o szerokości 7,5 metra. Kierowcy „dostaliby” dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3 metrów każdy, plus dwa pasy do parkowania o szerokości 2,5 metra każdy. Dla rowerzystów proponowano dwukierunkową drogę o szerokości 2,5 metra, a dla pieszych chodniki szerokie od 4,5 metra do 5,5 metra.

Zmiany polegające na wprowadzeniu ścieżki rowerowej na całej długości wprowadzimy. Nie możemy jednak przystać na zawężenie Mogilskiej do jednego pasa ruchu w każda stronę, bo jak wynika z analiz zwiększyłoby to ruch m.in. na 29-listopada, al. Pokoju i Opolskiej – mówi Michał Pyclik z ZIKiTu.

Zgodnie z umową z głównym wykonawcą, firmą Budimex, zasadnicze prace muszą się rozpocząć najpóźniej we wrześniu tego roku. Budowa podstacji Wieczysta rozpocznie się natomiast już w lutym.

Poniżej prezentujemy wizualizacje projektu "Aleja Mogilska" i zachęcamy Was do wzięcia udziału w sondzie. Chcielibyście, aby zrealizowano ten projekt i stworzono miejską aleję z przeważającą ilością zieleni i miejsca dla pieszych?